MIROS dan PLUS cari penunggang motosikal yang berminat untuk kajian sistem amaran perlanggaran

MIROS dan PLUS cari penunggang motosikal yang berminat untuk kajian sistem amaran perlanggaran

Setelah selesai dengan penghasilan prototaip dan ujian awal, Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) kini bersedia untuk melakukan atas jalan sebenar untuk Sistem Amaran Perlanggaran Motosikal (MCAS) yang mereka bangunkan bersama PLUS.

Bukan setakat melakukan ujian sendiri, MIROS juga mengajak orang awam untuk terlibat sama, dengan penyertaan kepada mereka yang berminat untuk terlibat dalam kajian rintis sistem ini sudah pun dibuka. Anda boleh mengisi borang saringan awal melalui pautan ini.

Bagi meningkatkan kesan penyelidikan, MIROS telah menetapkan beberapa kriteria tertentu untuk pemilihan peserta kajian ini dan anda perlu menjawab siri soalan berkenaan perkara seperti latar belakang diri, tabiat tunggangan, pandangan terhadap keselamatan dan pelbagai lagi.

Melihat kepada kenyataan yang terdapat dalam borang kajian itu, MIROS mensasarkan penglibatan penunggang motosikal sebenar yang menunggang motosikal untuk pergi dan pulang, atau untuk sebarang tujuan kerja di sekitar Lembah Kelang, Kedah dan Pulau Pinang.

Menurut maklumat awal yang didapati sebelum ini, MCAS adalah satu sistem yang mampu mengesan kenderaan sama ada yang bergerak, ataupun berhenti di hadapan sesebuah motosikal, seterusnya mengeluarkan amaran kepada penunggang, supaya mereka dapat mengelakkan perlanggaran daripada berlaku.

Sistem seperti ini bukanlah betul-betul baru kerana sudah diguna pakai pada motosikal produksi (dengan tambahan fungsi mengawal kelajuan dan membrek) seperti Ducati Multistrada V4, BMW R1250 RT dan Yamaha Tracer 9 GT+ tetapi MIROS menyatakan, sistem mereka dikatakan dapat memberi impak yang tinggi dengan melibatkan kos rendah, berasaskan pengguna dan mudah dipasang, termasuk pada model sedia ada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required