Volkswagen Passat tidak lagi ditawarkan di Malaysia

Volkswagen Passat tidak lagi ditawarkan di Malaysia

Sedan segmen-D Volkswagen Passat kini tidak lagi dipaparkan dalam laman web rasmi Volkswagen Malaysia. Apabila ditanya mengapa tiada lagi Passat di laman web berkenaan, Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) mengesahkan kepada paultan.org bahawa model tersebut tidak lagi ditawarkan di Malaysia.

Passat menerima pelbagai saingan dalam pasaran, khususnya pelbagai SUV yang lebih menarik minat pembeli berbanding sedan bersaiz besar yang semakin kurang popular.

Malah dalam segmen sedan segmen-D sendiri tiada lagi model yang ditawarkan pada harga bermula di bawah RM150,000 dan semuanya dijual pada harga hampir atau sekitar RM200,000. Ini membuatkan ramai yang lebih rela memilih sedan kompak dari jenama premium seperti Mercedes-Benz A-Class sedan dan BMW 2 Series Gran Coupe yang dijual pada harga lebih kurang sama.

Fenomena ini bukan hanya berlaku di Malaysia, malah Passat sedan turut tidak lagi dijual di UK bermula Januari 2022 dan ia hanya ditawarkan dalam versi wagon di sana.

Volkswagen Passat tidak lagi ditawarkan di Malaysia

Dengan ketiadaan Passat, kini hanya tinggal Arteon yang ditawarkan sebagai satu-satunya model Volkswagen yang mempunyai but belakang di Malaysia. Arteon merupakan ‘coupe empat-pintu’ yang dijual pada harga RM268k.

Walau bagaimanapun, mungkin ada lagi pengedar Volkswagen yang mempunyai stok-stok terakhir Passat B8 facelift berkenaan. Jadi jika anda berminat mungkin boleh bertanya pada pengedar-pengedar tersebut. Versi terakhir Passat B8 untuk pasaran Malaysia ini ditawarkan dalam dua varian iaitu Passat Elegence berkuasa 190 PS/320 Nm dan juga Passat R-Line berkuasa 220 PS/350 Nm.

Passat tiba di Malaysia sebagai model yang diimport sepenhunya (CBU) buat permulaan ketika Volkswagen Group Malaysia bertapak di sini, dan kemudian di Passat B7 menjadi model pertama yang dipasang secara tempatan (CKD) pada tahun 2012. Ia diproduksi di kilang DRB-Hicom di Pekan, Pahang yang turut memasang model-model terkini VW seperti Golf, Tiguan dan Arteon.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required