CEO Perodua sahkan Bezza generasi baharu tidak akan dilancarkan tahun ini, hanya Axia D74A

CEO Perodua sahkan Bezza generasi baharu tidak akan dilancarkan tahun ini, hanya Axia D74A

Baru-baru ini ada laporan menyatakan bahawa Perodua bakal melancarkan sedan baharu tahun ini, iaitu model gantian untuk Bezza sedia ada. Laporan berkenaan adalah berdasarkan penyelidikan yang dibuat oleh penganalisis RHB Investment Bank, Jim Lim Khai Xhiang.

Walau bagaimanapun apa yang dinyatakan oleh Jim Lim berkenaan disangkal oleh kenyataan Presiden dan CEO Perodua Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad dalam majlis perkongsian halatuju Perodua 2023 yang berlangsung di Kuala Lumpur pagi tadi.

Ketika ditanya adakah Perodua masih mempunyai keupayaan untuk memperkenalkan satu model baharu sepenuhnya (Full Model Change/FMC) dan dua model facelift (Minor Change/MC) setiap tahun, Zainal mengesahkan bahawa syarikatnya hanya mempunyai keupayaan sedemikian untuk tahun ini.

CEO Perodua sahkan Bezza generasi baharu tidak akan dilancarkan tahun ini, hanya Axia D74A

“Masih lagi terpakai. Kemampuan kami buat masa sekarang adalah satu model FMC dan dua model MC (setiap tahun). Disebabkan Covid-19 – 2019, 2020, 2021 – ia telah terganggu. Tahun lalu merupakan tahun pemulihan kami, tahun ini kami akan kembali ke tahap sebelum-pandemik dari segi kapasiti,” katanya.

Jadi ini bermaksud satu-satunya model generasi baharu yang akan dilancarkan oleh Perodua tahun ini adalah hatchback segmen-A Perodua Axia 2023 (D74A), di mana tempahannya sudah pun dibuka secara rasmi pagi ini. Namun disebabkan Bezza merupakan versi sedan dari Axia, mungkin model generasi baharu Bezza akan dilancarkan tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required