Daihatsu Ayla 2023 didedah di Indonesia – 2-beg udara, lampu & bampar serupa Axia, enjin 1.2 liter

Daihatsu Ayla 2023 didedah di Indonesia – 2-beg udara, lampu & bampar serupa Axia, enjin 1.2 liter

Selepas Toyota Agya didedahkan pada 13 Februari di Indonesia, diikuti pelancaran rasmi Perodua Axia 2023 di Malaysia pada 14 Februari, satu lagi kembar untuk hatchback segmen-A ini iaitu Daihatsu Ayla pula muncul di Indonesia pada 15 Februari 2021.

Apa yang menarik, Ayla nampaknya menggunakan bampar dan juga lampu yang sama seperti Axia, tidak seperti Agya yang diberikan muka yang lebih tersendiri. Apa yang berbeza, Ayla diberikan elemen gril yang berbeza. Perician luaran lain antara Ayla dan Axia juga nampak sama, kecuali reflektor tambahan pada pintu tailgate belakang dan juga set rim dalam kemasan hitam diberikan pada Ayla.

Menurut Perodua ketika pelancaran Axia Selasa lalu, projek pembangunan untuk model generasi baharu ini diketuai oleh Perodua, dan mungkin ini menjadi sebab mengapa rupa luaran antara Axia dan Ayla kali ini adalah sama, tidak seperti model generasi sebelum ini yang mengunakan bampar berbeza.

Begitu juga pada sebelah dalam, Ayla menggunakan asas papan pemuka yang sama dengan Axia. Selain dari logo jenama, apa yang membezakan antara Ayla dan Axia adalah pada panel kawalan pendingin untuk varian lebih tinggi – panel digital pada Ayla tidak diberikan fungsi memori tetapan dengan dua slot seperti pada Axia.

Axia, Agya dan Ayla diasaskan dari platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), yang bukan sahaja memberikan prestasi pemanduan dan juga keselesaan lebih baik, malah menampilkan saiz yang lebih besar dari sebelum ini.

Varian lebih tinggi Daihatsu Ayla generasi kedua ini masih menggunakan enjin dengan sesaran 1.2 liter bagi membolehkan ia berada dalam kelas Low Cost Green Car (LCGC) di negara tersebut. Namun sama seperti Agya, enjin 1.2 liter empat silinder 3NR-VE sebelum ini telah digantikan dengan enjin generasi baharu WA-VE 1.2L tiga-silinder yang kini digunakan varian lebih rendah kembar Perodua Ativa di Indonesia iaitu Daihatsu Rocky dan Toyota Raize.

Daihatsu Ayla 2023 didedah di Indonesia – 2-beg udara, lampu & bampar serupa Axia, enjin 1.2 liter

Enjin tersebut masih menghasilkan 88 PS sama seperti 3NR-VE, namun tork yang dihasilkan sedikit tinggi iaitu 112 Nm. Menurut Astra Daihatsu Motor (ADM), enjin baharu berkenaan memberikan penggunaan bahan api lebih baik serta pecutan 15% lebih cepat berbanding enjin lama.

Media-media Indonesia turut mendedahkan bahawa Ayla 2023 ini masih ditawarkan dalam versi 1.0 liter. Namun enjin 1KR-DE tanpa sistem VVT-i sebelum ini telah digantikan dengan enjin 1KR-VE yang lebih moden, diberikan sistem VVT-i sama seperti Axia, menghasilkan 67 PS (66 hp) dan tork maksima 89 Nm.

Untuk perincian pula, Ayla menerima skrin infotainmen 14-inci, lampu hadapan reflektor LED, pakej Astra Daihatsu Styling (ADS), sistem kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin. Tidak dinyatakan bahawa ia diberikan paparan instrumen digital sepenuhnya seperti Axia atau tidak.

Daihatsu Ayla 2023 didedah di Indonesia – 2-beg udara, lampu & bampar serupa Axia, enjin 1.2 liter

Bagi sistem keselamatan, kelengkapan yang dinyatakan untuk Ayla ini termasuk dua beg udara, pengingat pemakaian tali pinggang keledar untuk penumpang hadapan, bantuan mula mendaki dan juga sistem kestabilan elektronik (VSC).

Sebagai perbandingan, varian teringgi Axia AV di Malaysia datang dengan enam-beg udara, bersama sistem bantuan pemandu ASA 3.0 yang terdiri dari amaran pelanggaran hadapan bersama brek kecemasan automatik, amaran keluar laluan, sistem pemantau titik buta dan amaran lintasan trafik belakang.

Sama seperti Agya, ADM masih belum mengumumkan berapa harga untuk Daihatsu Ayla pasaran Indonesia ini. Bagi spesifikasi, Axia dan Ayla masing-masing ada kekurangan dan kelebihan. Namun dari segi rupa, yang mana anda rasa lebih cantik?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required