Proton tunjuk SUV X90 — kilang Tanjung Malim terima tambahan mesin tempa, mula produksi SUV terbaru

Proton tunjuk SUV X90 — kilang Tanjung Malim terima tambahan mesin tempa, mula produksi SUV terbaru

Dalam majlis pelancaran stamping line baru Proton di kilangnya di Tanjung Malim hari ini, Proton turut mempertontonkan SUV terbaru keluarannya yang dijangka akan dilancarkan tahun ini. Walaupun namanya belum disahkan — Proton X90 adalah nama jolokan yang selalu disebut — menjadi SUV ketiga keluaran Proton di sini. Ia juga sudah beberapa kali dilihat sedang diuji di jalan raya Malaysia sebelum ini — asalnya dijadualkan pengenalannya tahun lalu.

Masih belum ada sebarang perincian yang dikongsi, tetapi daripada unit yang dipertontonkan itu dapat dilihat dengan jelas wajah depan Proton X90 ini berbeza daripada versi Geely Haoyue di China, atau Geely Okavango di Filipina. Model keluaran Proton terbabit tampil dengan rekaan gril “diamond” yang lebih ringkas (bayangkan rekaan gril kereta Mercedes-Benz) dengan kehadiran elemen busur panah yang masih lagi dikekalkan. Tiada lagi rekaan gril Infinite Weave seperti pada X70 dan X50.

Rekaan lampu utamanya juga berbeza: kedudukan bahagian lampu isyarat sequentialnya berada dalam jalur yang paling bawah dalam unit berkenaan, dengan empat petak lampu LED di atasnya. Pada model asalnya di pasaran luar seperti dinyatakan itu, lampu utama matriks digunakan, dengan kedudukan jalur berkenaan di tengah dan diapit oleh masing-masing tiga dan satu unit LED di atas dan bawahnya.

Proton tunjuk SUV X90 — kilang Tanjung Malim terima tambahan mesin tempa, mula produksi SUV terbaru

Di cermin utama pula, kelihatan dengan jelas kamera untuk sistem ADAS, termasuk petak seolah kelengkapan sensor seperti biasa dilihat di bawah bahagian grilnya. Varian atau senarai kelengkapan spesifikasi unit yang dipertontonkan ini bagaimanapun masih belum didedahkan.

Model ini juga disahkan akan menggunakan sistem janaan mild hybrid untuk pasaran tempatan. Jika semuanya sama, ini penawaran yang sama pernah kita lihat diberikan untuk Geely Okavango di Filipina. Di sana, model ini menggunakan enjin petrol tiga-silinder 1.5 liter turbocas serta sistem 48-volt mild hybrid yang menawarkan 190 hp dan 300 Nm tork. Haoyue/Okavango ialah sebuah SUV dengan kapasiti tujuh-tempat duduk dengan kedudukan rendah yang lebih mirip sebagai sebuah MPV.

Produksi model terbaru ini telahpun dimulakan di Tanjong Malim. Kemudahan di kilang berkenaan juga telah menerima barisan pengeluaran tempa (stamping) baru yang boleh menghasilkan sehingga 50 komponen unik, sekaligus meningkatkan kemampuan Proton untuk meningkatkan kandungan tempatan dalam kenderaan yang dihasilkannya.

Semua sekali kemudahan baru berkenaan melibatkan lima mesin tempa terbaru, dengan satu daripadanya mampu menggunakan daya 2,500 tan, sementara baki dengan dua mesin lagi setiap satunya masing-masing dengan daya 1,200 tan dan 1,000 tan. Rangkaian tempa baru ini turut memanfaatkan enam robot untuk memindahkan bahagian antara stesen serta teknologi data masa nyata IR 4.0.

“Selain daripada berpotensi menambah 115,000 unit kepada jumlah pengeluaran syarikat, rangkaian penempa baru ini juga membolehkan lebih fleksibiliti untuk membuat keputusan terhadap jumlah pengeluaran kami setiap bulan dan meningkatkan kelajuan pengeluaran kami untuk menghasilkan model baru untuk pasaran tempatan,” jelas Pengerusi Proton, Datuk Seri Syed Faisal Albar dalam ucapannya.

Sudah bersedia untuk Proton X90 terbaru?

Geely Haoyue pasaran China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Potin on Mar 14, 2023 at 5:50 pm

    Ada aku kesah? Hanya komponen plastik yang berbeza sahaja. Apa bezanya proton dan kedai aksesori kereta yang bersepah di tepi jalan? Sudah 40 tahun berlalu, masih di takuk yang lama. Hahaha. Geng proton sila komen. Pasti sudah goyang dan tercabar. Hahaha.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 12
 

Add a comment

required

required