Geely Haoyue mula dijual di China – diikuti ASEAN?

Geely Haoyue mula dijual di China – diikuti ASEAN?

SUV paling besar keluaran Geely iaitu Haoyue 2020 (boleh memuatkan sehingga tujuh orang) telah pun dilancarkan untuk pasaran China. Menurut China Car News, Haoyue (juga dikenali sebagai VX11) direka dengan mengambil kepentingan pasaran eksport, dan boleh memuaskan pelanggan di luar China yang mahukan “SUV besar dan luas, terutamanya di negara ASEAN.”

Ketibaannya di negara kita masih lagi tidak dapat dipastikan tetapi Geely ada memberitahu bahawa kenderaan mereka memang biasanya direka untuk pasaran global. Walaupun begitu, perancangan mereka untuk pengenalan di pasaran tertentu masih belum boleh didedah.

Satu pasaran yang pasti adalah Eropah, di mana Haoyue akan bersaing dengan model seperti Mazda CX-8 dan Santa Fe. Ukuran SUV ini adalah panjang 4,835 mm, lebar 1,900 mm, tinggi 1,780 mm dan jarak roda 2,815 mm. Sebagai perbandingan, Mazda CX-8 pula memiliki ukuran panjang 4,900 mm (+65 mm), lebar 1,840 mm (-60 mm), tinggi 1,730 mm (-50 mm), dan jarak roda 2,930 mm (+115 mm).

Selain rekaan yang lebih moden, Haoyue juga menawarkan ruang yang luas di bahagian dalam termasuk 2,370 liter untuk bahagian but versi lima tempat duduk (tempat duduk dilipat). Versi tujuh tempat duduk pula menyediakan ruang simpanan 2,050 liter apabila tempat duduk baris kedua dan ketiga dilipat. Menambahkan lagi rasa luas itu, bumbungnya dipasang dengan kaca panoramik yang besar.

Dua enjin petrol turbo disediakan untuk pasaran China iaitu unit tiga silinder 1.5 liter berkuasa 174 PS dan 225 Nm tork, manakala satu lagi enjin adalah unit empat silinder 1.8 liter berkuasa 181 PS dan 300 Nm tork sama seperti Boyue Pro. Transmisi tujuh kelajuan klac berkembar datang secara standard dan kuasa dihantar sama ada ke dua roda hadapan ataupun kesemua roda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required