Kanak-kanak perempuan 9 tahun dari Pulau Pinang menang rekaan kad Hotwheels Proton Saga Edisi Khas

Kanak-kanak perempuan 9 tahun dari Pulau Pinang menang rekaan kad Hotwheels Proton Saga Edisi Khas

Ketika berlangsungnya acara Art of Speed 2023 yang diadakan di Malaysia Agro Exposition Park (MAEPS) Serdang hari ini, Mattel Malaysia mengumumkan pemenang bagi rekaan kad blister untuk pakej model edisi khas Proton Saga generasi pertama menerusi pertandingan Hot Wheels x Proton Kids Design Competition yang bermula pada Mac lalu.

Kanak-kanak perempuan berumur sembilan tahun, Saw Jane Harn dari Pulau Pinang telah dipilih menjadi pemenang pertama petandingan ini. Jadi rekaan Harn tersebut akan digunakan pada pakej blister untuk keluaran pertama di dunia model skala 1/64 HotWheels Proton Saga yang akan mula dijual di seluruh negara bermula tahun hadapan.

Hern menghasilkan rekaan berkenaan dengan hanya lukisan tangan menampilkan unsur-unsur Malaysia seperti Menara Berkembar Petronas, Bunga Raya, Harimau Malaya dan Burung Kenyalang pada kad blister tersebut. Selain Hern, Ezra Rehan Pal berumur 11 tahun dan Austin Goh Zi Hao juga berumur 11 tahun masing-masing dipilih pemenang kedua dan ketiga pertandingan ini.

Pertandingan ini dibuka hanya untuk kanak-kanak berumur 4 hingga 12 tahun pada 1 Mac 2023. Penganjur menyediakan templat untuk rekaan tersebut secara atas talian yang boleh dimuat turun oleh semua peserta.

Rekaan berkenaan perlu dihasilkan dengan tema yang menyerlahkan maksud “Kereta Nasional Malaysia”, dan ia boleh dibuat dengan pelbagai material seperti pensel warna, krayon, warna air, pen berwarna dan sebagainya, tetapi sebarang perisian aplikasi rekaan digital adalah dilarang.

Menurut Mattel Malaysia, sejak pertandingan itu diumumkan dan ditutup pada 25 April 2023, ia telah menarik sejumlah 386 penyertaan dari kanak-kanak seluruh Malaysia.

Tiga pemenang utama pertandingan ini membawa pulang hadiah lumayan di mana tempat pertama akan menerima wang tunai RM500, produk Hot Wheels bernilai RM800, barangan-barangan edisi terhad Hot Wheels, dan juga mock-up istimewa untuk rekaan kad blister yang dihasilkan untuk Saga edisi terhad berkenaan.

Kanak-kanak perempuan 9 tahun dari Pulau Pinang menang rekaan kad Hotwheels Proton Saga Edisi Khas

Tempat kedua akan menerima wang tunai RM350 bersama produk Hot Wheels bernilai RM500 dan barangan-barangan edisi terhad Hot Wheels, manakala tempat ketiga pula akan diberikan wang tunai RM200 bersama produk Hot Wheels bernilai RM300 serta barangan-barangan edisi terhad Hot Wheels.

“Untuk lebih 50 tahun, HotWheels telah dikenali kerana mencetuskan dan memupuk semangat mencabar yang ada dalam diri setiap kanak-kanak bagi membantu mereka mencapai potensi sebenar,” kata pengarah besar Mattel Asia Selatan, Murat Ariksoy.

“Pasukan kami bercita-cita untuk membawa pengalaman baharu dan mengujakan bagi membangunkan kemahiran dan keyakinan kanak-kanak bagi mengusai dunia menerusi gabungan pertandingan, eksperimen, dan kreativiti. Kami gembira untuk bekerjasama dengan Proton untuk menganjurkan pertandingan ini yang akan memperkasakan generasi seterusnya yang berani menyatakan Cabaran Diterima!” tambahnya lagi.

Hasil karya peserta-peserta yang menyertai pertandingan ini turut dinilai oleh Azlan Othman, ketua pereka Proton yang dilantik sebagai salah seorang juri.

“Elemen Malaysia yang dipilih oleh Jane Harn untuk rekaannya merupakan asas kepada negara kita yang cantik,” Azlan dan menambah ikon-ikon Malaysia yang ada pada rekaan kad blister tersebut akan menjadi latar belakang yang sangat baik untuk Hot Wheels Proton Saga ini.

Projek model skala Proton Saga Hot Wheels ini telah diumumkan pada Disember tahun lalu. Ia adalah sempena ulangtahun ke-40 Mattel Malaysia (anak syarikat Mattel Inc) dan juga Proton sebagai jenama automotif nasional pertama Malaysia. Selepas model edisi terhad ini dijual di Malaysia, ia akan disusuli dengan versi mainline Proton Saga yang akan dijual di seluruh dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required