Toyota tanam strawberi dan tomato ceri di kilang bagi percepat usaha ke arah neutral karbon, bantu petani

Toyota tanam strawberi dan tomato ceri di kilang bagi percepat usaha ke arah neutral karbon, bantu petani

Kita tahu dalam usahanya kearah neutral karbon menjelang 2035, Toyota bukan hanya menumpukan terhadap teknologi kenderaan elektrik (EV), malah lebih dari itu termasuk terus menambahbaik teknologi hibrid dan juga sedang giat membangunkan enjin yang dijana oleh hidrogen.

Tak cukup dengan itu, Toyota turut melihat semula bagaimana sisa-sisa dari barisan produksinya boleh digunakan semula bagi mempercepatkan proses kearah karbon neutral tersebut – salah satunya adalah mewujudkan kebun tanaman di fasiliti pengilangannya di Jepun.

Untuk itu, kilang Kamigo Toyota yang menghasilkan enjin untuk Toyota Crown dan juga model-model Lexus kini mempunyai kebun yang menanam pokok strawberi, manakala kilang Myochi yang menghasilkan komponen-komponen sistem rangkaian kuasa pula kini mempunyai kebun yang menanam pokok tomato ceri.

Menurut laporan Toyota Times, kilang-kilang yang terlibat dalam projek ini mempunyai rumah hijau yang diwujudkan bagi menempatkan kebun tumbuh-tumbuhan tersebut. Ia menggunakan sisa gas karbon dioksida (CO2) dan yang terhasil dari kilang berkenaan untuk membantu proses fotosintesis pada pokok-pokok yang ditanam, dalam masa yang sama pokok-pokok tersebut akan membebaskan gas oksigen dalam proses itu.

Malah sisa haba yang dihasilkan oleh kilang-kilang tersebut juga dapat membantu mengekalkan suhu rumah-rumah hijau yang dibina bagi membolehkan tanaman-tanaman membuahkan hasil sepanjang tahun tanpa mengira musim.

Toyota turut menggunakan kepakaran mereka dalam bidang produksi bagi menambahbaik proses penanaman tersebut termasuk kepakaran untuk meramal cuaca dan pasaran, menggunakan Toyota Production System (TPS) dan pelbagai lagi. Kebun-kebun iyu juga menampilkan beberapa ciri inovatif contohnya pokok-pokok yang ditanam pada bekas yang mempunyai rel di bawahnya bagi membolehkan ia ditanam secara rapat dan menjimatkan ruang.

Lampu-lampu pada rumah hijau ini juga menggunakan LED yang berwarna merah jambu yang didakwa dapat memberikan hasil buah strawberi yang lebih manis.

“Buah strawberi tidak akan menjadi baik sekiranya cahaya terlalu terang atau terlalu lemah, sebab itu lah kami kawal cahaya dengan LED pada hari hujan atau mendung,” kata Daichi Shinkai, pengurus kumpulan divisi kejuruteraan pengeluaran enjin yang turut terlibat dalam projek di kilang Kamigo ini.

“LED tersebut nampak berwarna merah jambu sebab kami telah buang tona hijau. Cahaya hijau tidak diperlukan untuk fotosintesis, iaitu proses yang penting dalam tumbesaran tumbuh-tumbuhan. Kami turut menggunakan cahaya ultra ungu bagi membunuh bakteria bagi membolehkan kami mengurangkan penggunaan racun serangga,” katanya lagi.

Toyota tanam strawberi dan tomato ceri di kilang bagi percepat usaha ke arah neutral karbon, bantu petani

Toyota turut bekerjasama dengan petani-petani setempat untuk memulakan projek ini pada April tahun lalu. Hasil buah-buahan yang dituai tidak dijual dipasaran dan besaing dengan petani-petani lain, sebaliknya ia dibekalkan kepada kafeteria pekerja di kilang berkenaan secara percuma.

“Kami di sini bukan mahu mengambil kerja petani, tetapi kami mahu membantu mereka bagi menghasilkan sistem pertanian yang efisien serta memberikan pelbagai sokongan teknikal lain,” kata Hiroshi Okajima, pengurus besar projek divisi R&D dan pengurusan kejuruteraan Toyota Jepun.

“Jika kita tengok keseluruhan perniagaan makanan, produksi duduk di bahagian paling bawah. Anda tak boleh naikkan keuntungan tanpa mengambilkira infrastruktur bagi memproses dan mengedarkan. Saya juga di sini percaya kami boleh gunakan kepakaran Toyota, sama ada dalam perkhidmatan langganan atau model perniagaan yang berjaya yang telah diamalkan oleh syarikat dengan pengedar,” tambah Okajima lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required