Volkswagen Golf Mk9 hanya akan tampil dalam versi EV, harga mungkin tidak jauh beza dengan Golf Mk8

Volkswagen Golf Mk9 hanya akan tampil dalam versi EV, harga mungkin tidak jauh beza dengan Golf Mk8

Nampaknya Volkswagen Golf Mk8 sedia ada sudah sah sebagai Golf generasi terakhir yang dijana oleh enjin pembakaran dalaman. Ini kerana CEO Volkswagen, Thomas Schäfer mengesahkan bahawa model generasi baharu Golf Mk9 akan muncul pada 2028, dan ia merupakan model yang hanya ditawarkan dalam versi rangkaian kuasa elektrik penuh (EV).

Menurut Schäfer dalam laporan Autocar, Golf Mk9 akan menjadi model pertama Volkswagen yang akan menggunakan platform baharu SSP architecture, dan ia akan diletakkan antara hatchback ID.2 yang turut bakal diperkenalkan tidak lama lagi dan ID.3.

Sebelum ini CEO Volkswagen Group Oliver Blume ada menyatakan bahawa SSP architecture ini “akan mengimbangi keperluan untuk skala dan penyeragaman dengan pembezaan dan kelajuan.” Oleh itu Golf Mk9 akan menjadi EV generasi baharu dari VW yang datang dengan pelbagai teknologi termaju termasuk asas sistem elektrikal 800-volt yang akan memberikan tahap pengecasan lebih berkuasa berbanding platform MEB dengan kapasiti 125 kW yang digunakan sekarang.

Volkswagen Golf Mk9 hanya akan tampil dalam versi EV, harga mungkin tidak jauh beza dengan Golf Mk8

Autocar menyatakan model-model yang diasaskan dari SSP architecture ini mampu untuk memenuhkan cas bateri dari 10% hingga 80% dalam masa hanya 12 minit, berbanding sekitar 35 minit untuk model dengan platform MEB sedia ada. Platform baharu uni juga dibina bagi menyokong kebolehan pemanduan autonomous Tahap 4, membolehkan ia dipandu secara automatik dengan pemandu melepaskan tangan sepenuhnya dari roda stereng.

Laporan ini turut menyatakan bahawa model dengan SSP architecture pertama sepatutnya mula diproduksi pada 2026, namun VW lebih mengutamakan agar Golf dapat dijual pada harga mampu milik kerana ia sudahpun dikenali antara model yang paling laris di dunia. Oleh itu Golf Mk9 ini mungkin akan dijual pada harga yang hampir sama dengan Golf Mk8 walaupun ia hanya ditawarkan dalam versi EV.

Schäfer menerangkan bahawa ID.3 sedia ada bukanlah Golf dalam versi elektrik, dan menampilkan spesifikasi dan harga lebih tinggi dari Golf. Jadi ID.3 akan terus dijual walaupun selepas Golf Mk9 EV mula diperkenalkan kelak. Beliau juga menyatakan ID.3 mungkin akan dihasilkan dalam versi generasi kedua, tetapi masih tiada hala tuju jelas berkenaan posisinya kelak.

Volkswagen Golf Mk9 hanya akan tampil dalam versi EV, harga mungkin tidak jauh beza dengan Golf Mk8

Buat masa sekarang, VW memperkenalkan platform MEB+ yang menyokong tahap pengecasan bermula 175 kw hingga 200 kW, menggunakan bateri sel-unit generasi baharu yang menawarkan jarak gerak sejauh 700 km. Platform ini akan menjadi asas kepada 10 model EV baharu dari Volkswagen yang akan dilancarkan menjelang 2026.

Baru-baru ini juga VW telah mendedahkan model konsep ID. GTI, iaitu hot-hatch EV pacuan roda belakang yang bakal dihasilkan dalam versi produksi menggunakan platform MEB Entry tidak lama lagi. Walaupun ia banyak menerima peincian yang diinspirasikan dari Golf GTI, ID. GTI Concept ini tampil dengan saiz lebih kecil yang menghampiri saiz Polo GTI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required