Lynk & Co 06 EM-P – kembar Proton X50, 1.5L PHEV 2 motor, 299 hp/568 Nm, jarak gerak elektrik 102 km

Lynk & Co 06 EM-P – kembar Proton X50, 1.5L PHEV 2 motor, 299 hp/568 Nm, jarak gerak elektrik 102 km

Di China selain Geely Binyue, Proton X50 ada satu lagi kembar yang dihasilkan dari platform BMA yang sama, iaitu versi divisi mewah Geely iaitu Lynk & Co 06 yang didedahkan secara rasmi pada 2020. Dan yang ini adalah Lynk & Co 06 EM-P, model kemaskini yang bukan sahaja tampil dengan rupa baharu, malah menerima perubahan unit rangkaian kuasa yang menyeluruh.

Lynk & Co 06 ini masih menerima enjin 1.5 liter turbo seperti X50, namun ia dipadankan dengan sistem plug-in hybrid (PHEV) yang mempunyai dua motor elektrik, menghasilkan kuasa keseluruhan 299 hp dan tork maksima 568 Nm!

Motor tersebut menerima kuasa elektrik dari bateri berkapasiti 19.09 kWj, membolehkan SUV ini bergerak 100% dengan kuasa elektrik dalam jarak 102 km. Manakala kadar penggunaan bahan api pula dicatatkan pada 4.98 liter untuk setiap 100 km mengikut kitaran ujian CLTC.

Lynk & Co 06 EM-P – kembar Proton X50, 1.5L PHEV 2 motor, 299 hp/568 Nm, jarak gerak elektrik 102 km

Model kemaskini ini menerima elemen rekaan baharu Lynk & Co, menampilkan garis-garis lebih tajam dari versi sebelumnya. Rekaan ‘cakaran’ pada lampu nyalaan siang kini bukan hanya menerusi jalur LED semata-mata, malah ia turut melibatkan kluster lampu tersebut.

Di belakang, lampu SUV ini direka lebih ringkas di mana bahagian ‘ekor’ kluster lampu berkenaan kini lebih pendek, dan lampu tersebut kini merentangi sepenuhnya pintu tailgate belakang dengan bar lampu penuh yang turut menampilkan logo Lynk & Co bernyala di tengah.

Pada bahagian dalam, papan pemuka dan konsol tengah Lynk & Co 06 EMP ini nampaknya lebih ringkas dari sebelum ini tanpa butang-butang fizikal dan tombol gear konvensional telah diganti dengan tuil pada kolum stereng ala-Mercedes Benz.

Lynk & Co 06 EM-P – kembar Proton X50, 1.5L PHEV 2 motor, 299 hp/568 Nm, jarak gerak elektrik 102 km

Skrin utama ditengah kini lebih besar, manakala liang penghawa dingin pula nampak lebih nipis dan berbeza dari liang biasa. Ruang storan dibawahnya turut bertindak sebagai pad pengecas, manakala perumah paparan instrumen adalah berbeza sepenuhnya dari sebelum ini. Ia turut menampilkan cermin solek bersaiz besar pada pelindung matahari.

Lynk & Co 06 EM-P ini dijual pada harga bermula sekitar 180,000 yuan (RM116,363) di China, dan ia akan mula dijual bermula tahun ini. Lynk & Co telahpun mendapat kelulusan untuk memulakan produksi untuk SUV ini dari pihak berkuasa negara tersebut, dan ia akan dipasang di kilang Meishan jenama itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required