smart #1 tiba di Malaysia, sedia dilancar dan diserah

smart #1 tiba di Malaysia, sedia dilancar dan diserah

Ini bukan lagi rahsia: smart #1 bakal dilancarkan di Malaysia, dengan perkembangan terkini seperti yang dapat dilihat, perkara itu semakin hampir. Kelompok pertama EV berkenaan kini sudahpun tiba di Malaysia dan dalam persiapan akhir untuk pelancaran dan serahan kepada pelanggan.

smart #1 awalnya tampil untuk khalayak umum pada Julai lalu ketika acara EVx 2023. Ia sejak itu mula ditunjukkan bahagian luarannya, dan disusuli pula bahagian dalamannya pada Ogos. Untuk pasaran tempatan, akan ada dua varian yang diperkenalkan, smart #1 Premium dan versi Brabus, yang baru sahaja didedahkan minggu lalu.

Bagi varian Premium, ia dilengkapi dengan motor elektrik di belakang dengan janaan 272 PS (200 kW) dan 343 Nm tork yang memacu roda belakang. Pecutan 0-100 km/j boleh dicapai dalam masa 6.7 saat. Varian paling tinggu pula Brabus, hadir dengan tambahan motor kedua di depan, menjadikannya pacuan AWD dengan kuasa 428 PS (315 kW) dan 543 Nm tork, dengan pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 3.9 saat.

EV ini menggunakan bateri lithium nickel manganese cobalt oxide (NMC) 66-kWh yang menyediakan jarak perjalanan 440 km dalam kitaran WLTP. Kadar pengecasan maksimumnya ialah 150 kW DC: dengan pengecas yang serasi, kadar bateri dari 10-80% boleh dicapai dalam masa 30 minit.

Walaupun DC adalah pilihan yang paling ideal untuk mana-mana EV, sumber utama untuk pengecasan sebenarnya adalah melalui AC, dan smart #1 turut ada kelebihan dengan 22 kW AC berbanding kebanyakan model biasa yang hanya menyediakan kemampuan 11 kW.

Bagi harga pula, smart #1 dianggarkan akan dijual pada harga sekitar RM200k, kedua-duanya sudah boleh ditempah melalui aplikasi Hello dengan yura sebanyak RM1,000.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required