Kawasaki akan keluarkan Z400RS dengan enjin empat silinder dari ZX-4R? Boleh muncul seawal tahun 2024?

Kawasaki akan keluarkan Z400RS dengan enjin empat silinder dari ZX-4R? Boleh muncul seawal tahun 2024?

Kita sudah menyaksikan sejak beberapa tahun lepas, Kawasaki menampakkan trend pengenalan motosikal jenis retro yang menggunakan asas sama dari model naked/sports. Sebagai contoh, Z900RS, dari Z900 dan Z650RS dari Ninja 650/Z650.

Memandangkan model RS ini boleh dikatakan menerima sambutan baik di kalangan pengguna, satu lagi model yang lebih kecil boleh dijangka. Perkara ini dilaporkan oleh laman Young Machine (YM) dari Jepun, yang cukup terkenal dengan informasi dalaman dan “khabar angin’ yang kerap menjadi kenyataan.

Selepas 900 dan 650, mungkin selepas ini akan keluar pula Z400RS. Laporan YM juga mencadangkan asas daripada ZX-4R yang menggunakan enjin empat silinder selari, kerana model ini diketahui akan bersaing dengan CB400 serba baru yang akan diperkenalkan oleh Honda tidak lama lagi.

Jika melihat kepada ZX-4R, enjin empat silinder 399 cc padanya boleh menghasilkan kuasa sehingga 80 PS dan dipadankan bersama transmisi enam kelajuan dengan klac jenis slip & assist serta quickshifter yang diberikan secara standard. Ia juga dilengkapi dengan suspensi boleh laras, meter TFT, kawalan cengkaman KTRC serta empat mod tunggangan.

Berkenaan waktu, YM mulanya menjangka Z400RS akan keluar dua atau tiga tahun selepas ZX-4R, tetapi ia mungkin berlaku lebih awal kerana Kawasaki mahu memperkenalkannya lebih pantas berbanding CB400 yang diketahui akan muncul pada tahun 2025.

Nama Zephyr juga disebut mempunyai kemungkinan digunakan semula kerana sebelum ini memang ada Zephyr 400, dan Zephyr juga adalah satu model susulan daripada Z1 yang merupakan inspirasi bagi Z900RS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required