Proton Arena pernah diuji ANCAP dalam ujian pelanggaran; remuk teruk, hanya dapat 1 bintang

Proton Arena pernah diuji ANCAP dalam ujian pelanggaran; remuk teruk, hanya dapat 1 bintang

Program Penilaian Kereta Baharu Australasian (ANCAP), badan bebas yang membuat ujian pelanggaran keselamatan untuk Australia dan New Zealand menyiarkan semula video ujian yang dibuat terhadap trak pikap keluaran Proton iaitu Proton Arena (atau Proton Jumbuck untuk pasaran eksport) yang dibuat hampir 15 tahun yang lalu.

Dalam video berkenaan dapat dilihat untuk ujian pelanggaran offset hadapan pada kelajuan 64 km/j berkenaan, bukan hanya bahagian hadapan Arena tersebut ‘hancur’, malah ia turut menyebabkan kabin hadapan sebelah pemandu remuk teruk.

Menurut ANCAP, hasil dari ujian tersebut Arena hanya menerima 1 dari 16 markah penuh. Namun dalam ujian pelanggaran sisi, Arena menerima markah lebih tinggi iaitu 7.39 dari 16 markah. Tetapi markah berkenaan masih ditafsirkan sebagai berisiko tinggi yang boleh menyebabkan kehilangan nyawa kerana kecedraan pada dada.

Proton Arena merupakan trak pikap yang diproduksi oleh Proton bermula tahun 2002. Walau bagaimanapun model ini diasaskan dari sedan Proton Wira yang muncul pada tahun 1993; jadi hasil ujian ANCAP terhadap Arena ini adalah lebih kurang sama dengan model-model era 90’an lain yang diuji dengan kaedah yang sama.

ANCAP turut menyatakan bahawa Proton telah memberhentikan jualan Proton Jumbuck ini tidak lama selepas ujian berkenaan dijalankan.

Arena bukan satu-satunya Proton yang diuji oleh ANCAP. Pada 2013, dua buah model Proton iaitu MPV segmen-C Exora dan juga sedan segmen-C Preve telah diuji oleh badan berkenaan. Exora menerima penarafan empat bintang dalam ujian itu, sementara Preve pula menerima markah tinggi dan menerima penarafan lima bintang penuh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required