UMW Toyota jual 23,444 unit bagi Q1 2024, turun 7% berbanding 2023 — fokus tenaga baharu bersih

UMW Toyota jual 23,444 unit bagi Q1 2024, turun 7% berbanding 2023 — fokus tenaga baharu bersih

Bagi bulan Mac 2024, UMW Toyota Motor (UMWT) jualan keseluruhan sebanyak 9,688 unit kenderaan yang terdiri daripada 9,471 unit kenderaan Toyota dan 217 unit Lexus. Ini menjadikan jumlah jualan tahunan setakat ini bagi suku pertamanya adalah 23,444 unit. Jika dibandingkan dengan pencapaian suku pertama tahun 2023 yang mencatatkan jualan 25,219 unit, angka terbaru ini adalah sekitar 7% menurun.

Selain itu, UMWT bulan ini bekerjasama dengan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dengan menyerahkan sebuah Toyota Mirai yang menggunakan hydrogen fuel-cell sebagai tanda untuk menunjukkan keberkesanan dan praktikaliti kenderaan dikuasakan hidrogen sebagai penyelesaian mobiliti di sini. Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri MOSTI, Chang Lih Kang juga berpeluang mencuba sendiri teknologi tersebut.

Menurut UMWT, langkah tersebut adalah sebahagian daripada komitmen lebih meluas ke arah nuetraliti karbon, yang selari dengan Hydrogen Economy and Technology Roadmap (HETR) Malaysia.

UMW Toyota jual 23,444 unit bagi Q1 2024, turun 7% berbanding 2023 — fokus tenaga baharu bersih

“Di Toyota, kami percaya dalam menawarkan pelbagai pilihan ke arah neutraliti karbon, di mana kami menawarkan penyelesaian elektrifikasi yang termasuk tenaga alternatif bersih. Peranan kami melangkau pengilangan, dan melihat kami sebagai rakan dalam perjalanan Malaysia ke arah masa depan mapan dan mesra alam. Kami komited untuk terus memupuk dunia yang lebih mapan, hijau dan terhubungkan,” jelas Presiden UMWT, Datuk Ravindran K.

Mac lalu juga UMWT memperkenalkan Toyota Hiace Panel Van 3.0L baru, dengan prestasi, kecekapan dan aspek mesra alam yang dipertingkat berbanding model 2.5L sebelum ini. Dijual dengan harga RM123,000, van dua-tempat duduk itu mempunyai panjang ruang barangan 2,930 mm dan radius pusingan lima meter.

UMW Toyota jual 23,444 unit bagi Q1 2024, turun 7% berbanding 2023 — fokus tenaga baharu bersih

Minggu ini juga UMWT mengumumkan mula mengambil tempahan bagi Toyota Hiace Super Long Wheelbase (SLWB) 10-tempat duduk, sebuah van dengan panjang hampir enam meter dan menggunakan enjin turbodiesel 2.8 liter dengan janaan 177 PS/450 Nm, digandingkan dengan transmisi automatik enam-kelajuan dengan harga bermula RM169,000.

Sempena musim Raya, UMWT turut menganjurkan kempen “Kegembiraan Aidilfitri Bersama Toyota” sepanjang April ini, dengan menawarkan pembiayaan sehingga 100% bagi model terpilih. Ada juga potongan harga, termasuk diskaun hingga RM7,500 untuk Yaris.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required