Kia Tasman 2025 – rupa dengan pelekat penyamaran didedahkan; lawan Toyota Hilux, overfender petak

Kia Tasman 2025 – rupa dengan pelekat penyamaran didedahkan; lawan Toyota Hilux, <em>overfender</em> petak

Selepas mengumumkan nama rasminya minggu lalu, Kia kini mendedahkan pula rupa sebenar trak pikap Kia Tasman, tetapi masih dibalut oleh pelekat penyamaran. Seperti yang diberitahu sebelum ini, nama ‘Tasman’ berkenaan diambil sempena nama Pulau Tasmania yang terletak di bahagian paling selatan Australia.

Menerusi imej terbaharu yang didedahkan ini, dapat dilihat rekaan ‘berkotak’ Kia Tasman berkenaan bukan hanya pada bahagian-bahagian utama badannya, malah panel overfender yang biasanya berbentuk bulat pada trak pikap lain turut direka berkotak pada Tasman.

Bagi overfender hadapan, ia nampaknya bersambung terus pada bahagian muka dan menjadi sebahagian panel bagi menempatkan jalur LED dan juga lampu hadapan. Antara perincian lain yang turut dapat dilihat adalah bahagian cermin hadapan yang direka dengan saiz yang agak besar.

Kia Tasman 2025 – rupa dengan pelekat penyamaran didedahkan; lawan Toyota Hilux, <em>overfender</em> petak

Kia menyifatkan Tasman ini sebagai ‘trak pikap segmen-C’, namun ia bukanlah kembar kepada trak pikap Hyundai Santa Cruz yang kini dijual di pasaran Amerika Utara. Ini kerana Tasman adalah trak pikap dengan casis ladder frame sebenar bagi berhadapan dengan pesaing seperti Ford Ranger, Toyota Hilux dan Mitsubishi Triton, berbanding Santa Cruz yang dihasilkan dari kerangka monocoque seperti SUV.

Namun berbeza dari pesaing-pesaing yang kebanyakkannya dibangunkan di Thailand, Tasman yang juga merupakan trak pikap dual cab pertama jenama tersebut dibangunkan oleh Kia di Korea Selatan dengan bantuan dari Kia Australia. Ia bakal dilancarkan pada 2025 di pasaran-pasaran utama termasuk Korea Selatan, Australia, Afrika serta Timur Tengah.

Laporan sebelum ini menyebut Tasman akan menerima enjin turbodiesel 2.2 liter ketika dilancarkan di Australia kelak. Perincian berkenaan enjin tersebut masih belum diumum, namun ia berkemungkinan adalah unit yang sama seperti pada SUV Sorento dan MPV Carnival, iaitu enjin Smartstream 2.2 liter turbodiesel empat-silinder sebaris berkuasa 202 PS (199 hp) dan tork maksima 440 Nm.

Menurut Kia, pelekat penyamaran yang membalut badan Tasman ini dihasilkan oleh artis New Zealand, Richard Boyd-Dunlop dengan bertemakan ‘Jalan yang tidak pernah dilalui’, bagi menggambarkan semangat Tasman untuk mengembara merentas Australia. Panjang lebar sebenarnya cerita Kia berkenaan grafik tersebut, kalau anda berminat nak tahu, ada video rasminya kami letakkan di bawah.



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required