Wing Hin Motorsport mula uji jentera lumba Toyota Vios NGC102 untuk Malaysia Championship Series

Wing Hin Motorsport mula uji jentera lumba Toyota Vios NGC102 untuk Malaysia Championship Series

Pengedar aksesori dan peralatan prestasi asli untuk Toyota, Wing Hin Motorsport hari ini telah mendedahkan jentera lumba baharu yang diasaskan dari sedan segmen-B Toyota Vios generasi NGC102 yang diuji buat pertama kali di Litar Antarabangsa Sepang.

Menurut Wing Hin Motorsport, jentera ini bakal beraksi di siri perlumbaan Malaysia Championship Series (MCS) 2024. Dan berdasarkan rupanya yang lebih agresif berbanding Vios NGC102 yang digunakan oleh selebriti dalam kategori Promotional siri perlumbaan ‘one make’ Vios Challenge yang didedahkan tahun lalu, jentera lumba ini sudah pastinya dihasilkan untuk kelas MTC yang lebih berkuasa.

Jika dilihat pada lencana pada but belakang, kereta lumba ini diasaskan dari Vios 1.5E tetapi menggunakan kit badan yang sama seperti Vios 1.5G yang dijual di bilik pameran. Namun ada beberapa perincian yang menandakan bahawa ia dibina berdasarkan undang-undang MTC antaranya penggunaan tingkap dan cermin belakang jenis polycarbonate yang lebih ringan dan diberikan injap untuk sistem jek pneumatik pada bampar hadapan.

Wing Hin Motorsport mula uji jentera lumba Toyota Vios NGC102 untuk Malaysia Championship Series

Turut dapat dilihat Vios ini menerima tangki bahan api perlumbaan ATL yang menampilkan corong pengisian pantas pada ruang nombor plat penutup but belakang, serta sudut larasan camber roda hadapan yang nampak jauh lebih agresif berbanding jentera Vios Challenge.

Bagi kelas MTC ini, ia menggunakan asas undang-undang FIA Group A yang membenarkan segala isi perut enjin produksi menggunakan komponen perlumbaan sebenar, dengan kapasiti ditingkatkan sehingga maksimum 1,600 cc, serta transmisi asal boleh ditukar kepada kotak gear perlumbaan manual jenis dog-box.

Dengan pengenalan jentera baharu ini, ia mungkin akan menggantikan Vios NSP151 MTC yang telah digunakan sejak sekian lama oleh Wing Hin Motorsport dan pasukan Toyota Gazoo Racing (TGR) Malaysia. Jentera berkenaan sebelum ini sudahpun bergelar juara dalam perlumbaan Sepang 1000km (S1K) pada 2022, dan agak menarik untuk kita lihat pertarungan antara Vios NGC102 TGR Malaysia, Honda City GN Honda Malaysia Racing Team (HMRT) dan juga Proton S70 R3 Motorsport dalam kategori MTC pada perlumbaan S1K tahun ini!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required