Projek sambungan LRT siap sepenuhnya tahun ini

liow tiong lai

Projek sambungan laluan LRT yang merupakan sebahagian daripada projek utama dalam proses transformasi dan memperbaiki perkhidmatan pengangkutan awam dijangka akan siap sepenuhnya hujung tahun ini, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai seperti yang dilaporkan oleh The Star.

“Ini akan membantu untuk memberikan pengangkutan awam yang cekap, selesa, dan boleh diharap menjelang 2020, khususnya untuk 10 juta penduduk yang dianggarkan tinggal di Kuala Lumpur dan Lembah Klang,” kata beliau pada laporan tahunan Program Transformasi Negara (NTP) 2015.

“Sistem Hab Pemantauan Prestasi dan Sistem Perkhidmatan Teksi Berpusat yang akan siap hujung tahun ini juga akan menjadi platform untuk memantau perkhidmatan bas henti-henti dan teksi di dalam Kuala Lumpur dan Lembah Klang.”

LRV-1

“Juga termasuk dalam senarai adalah projek laluan MRT Sungai Buloh-Semantan dan sambungan kapasiti KL Monorail menjelang 2017, serta Sistem Tanpa Tunai Bersepadu untuk menyelaraskan sistem tiket menjelang 2018,” ujar beliau, dan turut menyatakan Lebuhraya Pan Borneo akan menjadi pemangkin dan merubah perkembangan ekonomi di Sabah dan Sarawak.

Projek sambungan laluan LRT melibatkan dua laluan iaitu laluan Ampang dan laluan Kelana Jaya. Sambungan untuk laluan Ampang dengan jarak 18.1 km di bina dengan menempatkan 11 stesen baharu bermula dari stesen Sri Petaling dan melalui Kinrara, Puchong dan berakhir di Putra Heights. Empat stesen baharu yang akan dibuka pada 31 Mac ialah IOI Puchong Jaya, Pusat Bandar Puchong, Taman Perindustrian Puchong dan Bandar Puteri. Pembinaan stesen Puchong Perdana, Puchong Prima, dan Putra Heights masih lagi berjalan.

LRT-Extension-Map

Sambungan pada laluan Kelana Jaya pula melibatkan jarak 17.4 km dengan 13 stesen baharu dan akan menghubungkan stesen Kelana Jaya sedia ada ke Putra Heights, yang kemudiannya boleh dihubungkan ke laluan Ampang. Prasarana telah mengumumkan laluan Kelana Jaya berkenaan akan mula beroperasi pada 30 Jun tahun ini. Tren Bombadier Innovia Metro 300 baharu juga telah tiba di Malaysia, dan akan memulakan khidmatnya selepas laluan-laluan baharu ini mula dibuka.

Sebelum ini, kepuasan orang awam terhadap pengangkutan awam negara dilaporkan meningkat dari 48% pada 2010 hingga 74% pada 2015 melalui Tinjauan Kepuasan Pelanggan (CSS) yang di lakukan setiap tahun. Angka tersebut dijangka akan meningkat setelah kesemua projek tambahan ini siap sepenuhnya kelak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required