Insiden kekerasan terhadap pemandu Grab dan Uber akan terus berlaku sehingga pelan transformasi SPAD mula diimplementasi – syarikat pengendali teksi

Pemandu teksi akan terus menggunakan kekerasan terhadap perkhidmatan perkongsian kenderaan atas talian seperti Uber dan Grab sehingga Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mula mengimplementasikan undang-undang yang jelas dalam industri, menurut salah sebuah syarikat teksi tempatan dalam laporan The Star.

Menurut The Star, pengasas Big Blue Taxi Services Datuk Shamsubaharin Ismail berkata insiden sedemikian akan terus berlaku sehingga pihak berkuasa mengambil langkah penyelesaian isu berkenaan, dan menambah servis Uber dan Grab perlu dihentikan sementara sehingga SPAD selesai menyediakan undang-undang berkaitan.

Shamsubaharin memberikan respon beliau terhadap insiden Sabtu lalu, di mana seorang wanita mendakwa dikasari dengan kata-kata oleh dua orang pemandu teksi ketika mengambil rakannya dari Stesen LRT Kelana Jaya. Dua orang pemandu teksi berkenaan beranggapan wanita tadi sebagai pemandu Uber, dan membaling telur kearah kereta miliknya.

Presiden Pengendali Teksi Wilayah Persekutuan dan Selangor Datuk Aslah Abdullah berkata semalam bahawa insiden tersebut terjadi mungkin kerana pemandu teksi tidak dapat membezakan kereta biasa dan kereta yang digunakan oleh pemandu Uber dan Grab.

uber-cash-payment

Insiden ini merupakan insiden terbaharu yang dilaporkan dalam berberapa siri laporan kekasaran terhadap pemandu Uber dan Grab sejak Mac lalu. Pada 20 Jun lalu, sekumpulan pemandu teksi dilaporkan mengasari seorang penumpang wanita di KL Sentral dan ditahan empat hari selepas itu.

Lima hari selepas penahanan berkenaan, sekumpulan pemandu teksi dikatakan menakut-nakutkan pemandu Grab di Mid Valley Megamall, manakala pada 16 Julai, Mahkamah Majistret Kuala Lumpur mengeluarkan saman RM2,000 terhadap dua orang pemandu teksi selepas didapati bersalah kerana merosakkan kenderaan milik pemandu Uber di Mid Valley pada 28 Jun lalu.

Kabinet masih lagi belum membuat keputusan terhadap cadangan yang dikemukakan oleh SPAD berkenaan Program Transmformasi Industri Teksi, yang turut meliputi undang-undang khas untuk mengawal selia servis seperti Uber dan Grab, selian dari mewujudkan lapangan baharu untuk pemandu teksi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required