Yamaha Ego Solariz dilancar di M’sia – harga RM5,548

Yamaha Ego Solariz dilancar di M’sia – harga RM5,548

Dalam satu majlis makan malam sempena Tahun Baru Cina, Hong Leong Yamaha (HLYM) Sdn Bhd telah melancarkan sebuah skuter baharu untuk pasaran Malaysia iaitu Ego Solariz. Secara keseluruhannya kini, HLYM menawarkan empat skuter iaitu Ego Avantiz, Ego S, Ego LC dan NMax.

Ego Solariz terletak di antara Ego Avantiz dan Ego LC, di mana ia dikuasakan oleh enjin satu silinder SOHC 125 cc suntikan bahan api dengan teknologi Blue Core dan sistem penyejukan udara, mampu menghasilkan 9.4 hp pada 8,000 rpm dan 9.6 Nm tork pada 5,500 rpm. Transmisi yang digunakan pula adalah jenis automatik tali sawat V.

Bagi membantu penunggang mendapatkan penggunaan bahan api yang lebih menjimatkan, motosikal ini mempunyai lampu penunjuk ‘Eco’ dan secara keseluruhannya mampu memuatkan sebanyak 4.2 liter minyak. Beratnya pula adalah 94 kg.

Pada bahagian hadapan, Ego Solariz dilengkapi dengan suspensi jenis teleskopik, rim 14 inci, tayar saiz 70/90 dan brek cakera manakala di belakang pula menggunakan lengan ayun dengan monoshock, rim 14 inci, tayar saiz 80/90 dan brek jenis dram. Tiada sistem brek ABS untuk motosikal ini.

Di bawah tempat duduk Ego Solariz, terdapat ruang simpanan 10 liter, manakala berhampiran pemegangnya juga terdapat ruang simpanan kecil yang boleh memuatkan barangan seperti botol air atau lain-lain. Lampu hadapan dan belakang motosikal ini masih menggunakan mentol halogen biasa, tidak seperti Avantiz yang menggunakan LED.

Yamaha Ego Solariz ditawarkan dalam empat warna iaitu biru, merah, coklat dan magenta, dengan harga RM5,548 (termasuk GST, tanpa insurans), bersama jaminan satu tahun atau 10,000 kilometer. Bermula sekarang, sehingga 31 Mac 2017, pembeli awal Ego Solariz akan menerima baju sejuk eksklusif Yamaha, sementara stok masih ada.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • helmi arif on Nov 28, 2017 at 9:35 pm

    hi, saya nak tanya,,berapa km boleh dapat untuk yamaha solariz nie yee? 4.2L anggaran berapa KM boleh dapat?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required