Volkswagen batal projek transmisi DSG 10-kelajuan

Volkswagen batal projek transmisi DSG 10-kelajuan

Mengikut perancangan, Volkswagen Golf GTI dijadualkan bakal menerima kotak gear DSG 10-kelajuan pada tahun ini. Namun, ia nampaknya tidak akan menjadi kenyataan setelah syarikat berkenaan dilaporkan kini telah menghentikan terus projek transmisi berkenaan.

“Dua bulan lalu, saya telah memusnahkan prototaip tersebut,” kata ketua unit janakuasa Volkswagen, Friedrich Eichler kepada Automotive News pada Vienna Motor Symposium 2017. Walau bagaimanapun, Eichler menjelaskan beliau masih lagi menyimpan semua data pembangunan transmisi berkenaan.

Pengenalan kotak gear ini diumumkan buat pertama kali pada Vienna Motor Symposium 2013 bersama enjin diesel berprestasi tinggi. Kotak gear tersebut sepatutnya diperkenalkan buat pertama kali pada Passat B8 semasa penampilan sulungnya untuk peringkat global pada tahun 2015, dan kemudian dijangka bakal diberikan kepada jenama-jenama lain di bawah payung VW Group.

Mengikut perancangan tersebut juga, selain dari Golf GTI, varian GTD dan R juga bakal diberikan transmisi DSG 10-kelajuan pada tahun ini, dan ia mampu menerima tujahan tork 550 Nm serta bakal dibina bukan sahaja untuk pacuan hadapan, malah untuk versi pacuan belakang.

Volkswagen batal projek transmisi DSG 10-kelajuan

Mengulas lanjut kepada Automotive News, Eichler menjelaskan projek transmisi 10-kelajuan DSG ini merupakan sebahagian dari prinsip VW “lebih besar lebih baik” pada ketika itu, dan ia tidak lagi relevan dengan syarikatnya buat masa sekarang.

Berita berkenaan projek transmisi ini tidak akan menjadi kenyataan tersebar buat pertama kali pada Frankfurt Motor Show 2015 apabila sumber dalaman yang tidak mahu dikenali memberitahu projek tersebut dihentikan kerana kosnya terlalu tinggi dan binaannya terlalu kompleks.

Jika benar apa yang dikatakan oleh sumber dalaman berkenaan, kotak gear DSG dilihat seakan telah tiba pada batas teknologinya. Baru-baru ini naib-presiden BMW M, Peter Quintus turut dilaporkan berkata bahawa masa hadapan untuk teknologi transmisi adalah kotak gear automatik konvensional yang kini semakin pantas, efisien dan lebih pintar. Quintus turut meramalkan transmisi manual bakal lenyap terus dari pasaran dalam masa enam hingga tujuh tahun dari sekarang, dan mungkin akan diikuti oleh teknologi klac-berkembar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required