Subaru XV 2018 terima penarafan keselamatan lima-bintang bagi ujian pelanggaran dari ANCAP

Subaru XV 2018 terima penarafan keselamatan lima-bintang bagi ujian pelanggaran dari ANCAP

Subaru XV 2018 telah dianugerahkan penarafan keselamatan lima-bintang oleh Program Penilaian Kereta Baharu Australiasian (ANCAP). Penarafan ini diaplikasikan bagi semua varian SUV ini, berdasarkan ujian pelanggaran yang dilakukan terhadap Impreza, yang didedahkan pada Disember 2016.

Bagi ujian pelanggaran hadapan, XV menerima sebanyak 14.80 markah dari 16 markah penuh, walhal ia menerima 16 markah penuh bagi ujian impak sisi. Manakala bagi ujian pelindungan pejalan kaki dan sentakan (whiplash), SUV ini digambarkan sebagai “Bagus”.

Bagi pasaran Australia, XV dilengkapi dengan elemen standard termasuk tujuh beg udara (dua di hadapan, sisi, tirai dan lutut pemandu). Ia juga dilengkapi dengan sistem bantuan pemandu Subaru EyeSight bagi semua varian kecuali model asas XV, termasuk dengan brek kecemasan sendiri (AEB) dan amaran ketibaan lorong. Varian tertinggi pula turut dilengkapi dengan fungsi yang lebih meluas bagi sistem tersebut.

XV terkini buat pertama kalinya didedahkan di Geneva Motor Show tahun ini dan menggunakan Subaru Global Platform yang baharu. Binaan ini turut digunakan pada Impreza baharu, dengan menawarkan ketegaran yang dipertingkatkan dan pusat graviti yang lebih rendah.

Terdapat laporan sebelum ini yang menyebut XV mungkin akan diperkenalkan di Malaysia pada suku keempat tahun ini, dengan pemasangan secara tempatan (CKD) di kilang Tan Chong Motor Assemblies di Segambut. Buat masa ini, fasiliti terbabit memproduksi XV generasi sebelumnya dan Forester facelift.

GALERI: Subaru XV 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required