Renault Megane RS generasi baharu bakal hadir dengan pilihan kotak gear manual dan klac berkembar

Renault Megane RS generasi baharu bakal hadir dengan pilihan kotak gear manual dan klac berkembar

Semasa penampilan sulung Renault Megane RS generasi baharu pada perlumbaan Formula 1 GP Monaco 2017 hujung minggu lalu, Renault mengesahkan model berkenaan bakal diberikan dua pilihan transmisi – sama ada manual ataupun klac berkembar automatik.

Namun, kenyataan dari pembuat automotif Perancis berkenaan masih belum memberi perincian berkenaan jumlah gear yang bakal diberikan kepada kedua-dua jenis transmisi berkenaan.

Penampilan sulung Megane RS yang masih lagi mengenakan pelekat penyamaran di seluruh badan berkenaan walau bagaimanapun telah mendedahkan rupa bentuk bahagian belakangnya – mengesahkan imej tanpa sebarang pelekat sebelum ini yang turut mendedahkan rekaan diffuser pada bampar belakang yang berbeza dari Megane standard.

Renault juga masih lagi belum mengumumkan enjin yang digunakan pada Megane RS generasi baharu ini, serta masih belum membayangkan sebarang julat kuasa yang bakal diberikan.

Renault Megane RS generasi baharu bakal hadir dengan pilihan kotak gear manual dan klac berkembar

Menerusi khabar angin yang tersebar sebelum ini, Megane RS dilaporkan akan dijana oleh enjin petrol turbo empat silinder 2.0 liter yang mampu menghasilkan kuasa lebih daripada 300 hp, serta dipacu hanya pada roda hadapan – meneruskan perseteruannya terhadap Honda Civic Type-R dan juga Volkswagen Golf Clubsport S.

Model baharu ini dijangka bakal didedahkan sepenuhnya pada Frankfurt Motor Show 2017 yang akan berlangsung pada September ini. Menurut Renault, “kepakaran mereka sekali lagi digunakan untuk menggunakan teknologi F1 bagi menghasilkan pakej keberkesanan aerodinamik, ketahanan, cengkaman jalan dan juga prestasi tinggi yang boleh diterima dalam erti kata sebenar.”

Renault Megane RS muncul di litar Monaco dipandu oleh pelumba pasukan F1 Renault, Nico Hulkenberg. Penampilan model baharu berkenaan turut diiringi dua buah jentera lagenda F1 Renault dari era 1.5 liter V6 Turbo iaitu Renault RS01 dipandu Jean-Pierre Jabouille, dan juga Renault RE40 dipandu oleh Alain Prost – sebagai salah satu acara meraikan penyertaan mereka ke-40 tahun dalam F1.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required