Pakatan Renault-Nissan bakal dahului jumlah jualan Volkswagen dan Toyota tahun ini – Carlos Ghosn

Pakatan Renault-Nissan bakal dahului jumlah jualan Volkswagen dan Toyota tahun ini – Carlos Ghosn

Tahun lalu, Volkswagen Group berjaya dinobatkan sebagai dengan menjual sejumlah 10.3 juta kenderaan, mengatasi Toyota di tempat kedua dengan jualan sebanyak 10.2 juta unit. Kedudukan berkenaan nampaknya masih lagi tidak berubah untuk empat bulan pertama tahun ini setelah data yang dikeluarkan oleh JATO Dynamics mendedahkan VW kini di tempat pertama dengan jualan 3.32 juta unit kenderaan, manakala Toyota berada di tempat kedua dengan jualan 3.06 juta unit.

Untuk tempat ketiga tahun ini disandang oleh Pakatan Renault-Nissan dengan jualan 3.02 juta – dan angka ini mengundang keyakinan boss pakatan berkenaan, Carlos Ghosn, bahawa syarikatnya bakal mendahului pertandingan tersebut sebelum berakhirnya tahun ini, menurut laporan Automotive News.

Ghosn menyatakan keyakinannya pada mesyuarat tahunan pemegang saham Renault minggu lalu. “Kami tersenarai sebagai tiga pengeluar kenderaan paling laris sejak Januari, dan kami menjangkakan akan berada di kedudukan paling atas menjelang pertengahan tahun – walaupun ia bukan sasaran kami,” jelas Ghosn.

Penganalisis dari JATO Global Automotive, Felipe Munoz pula berpendapat, Pakatan-Renault Nissan berkemungkinan bakal mendahului pesaing-pesaing utamanya dari segi percambahan jualan, tetapi ia masih tidak cukup untuk mengangkat pakatan berkenaan ke kedudukan nombor satu.
“Mereka menguruskan jenama mereka dengan baik. Apabila Renault lemah, Nissan pula kuat, dan sebaliknya,” kata Munoz.

Pakatan Renault-Nissan bakal dahului jumlah jualan Volkswagen dan Toyota tahun ini – Carlos Ghosn

Pakatan Renault-Nissan yang kini turut memiliki Mitsubishi, telah meningkatkan jualan mereka sebanyak lapan peratus, berbanding hanya enam peratus bagi Toyota manakala VW pula menyusut sebanyak satu peratus.

Infiniti merupakan jenama paling cepat bertumbuh dalam kumpulan pakatan berkenaan dengan jualan 24% lebih banyak berbanding tahun lalu, diikuti Renault dengan peningkatan sepuluh peratus. Nissan dan Dacia turut dilihat meningkat dengan tujuh peratus, manakala Lada pula lebih tinggi dengan lapan peratus. Ahli baharu pakatan – Mitsubishi – turut mencatatkan peningkatan dengan jumlah lima peratus.

Renault-Nissan dilihat memperkasakan barisan SUV mereka sebagai strategi pemasaran kali ini. Berbalik pada senarai 30 kereta paling laris di dunia untuk suku pertama tahun 2017 yang telah disiarkan oleh JATO Dynamics sebelum ini, Nissan X-trail/Rogue facelift kini merupakan SUV paling laku pada peringkat global. SUV berkenaan juga menduduki tangga ketiga sebagai kereta paling laris di dunia setakat ini untuk tahun 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required