JATO Dynamics umum 30 kereta paling laris di dunia untuk Q1 2017 – Toyota Corolla atasi Honda Civic

JATO Dynamics umum 30 kereta paling laris di dunia untuk Q1 2017 – Toyota Corolla atasi Honda Civic

Pembekal maklumat perniagaan dalam industri automotif – JATO Dynamics – telah menyiarkan senarai 30 kereta paling laris di dunia pada suku pertama tahun 2017.

Menerusi senarai yang dikeluarkan tersebut, trak pikap bersaiz besar Ford F-Series disahkan sebagai model yang paling laris di dunia untuk suku pertama tahun ini dengan jumlah jualan sebanyak 243,978 unit. Ford bukan sahaja memasarkan trak pikap ini pada pasaran Amerika Utara, malah turut menjualnya di pasaran China yang turut mempunyai permintaan yang agak tinggi, seterusnya membolehkan ia mencapai prestasi jualan seperti ini.

Jika di Malaysia Honda Civic mendominasi secara total saingan sedan segmen-C, hakikatnya pada peringkat global Toyota Corolla dilihat lebih menyerlah, meletakkannya pada tangga kedua keseluruhan berbanding Civic pada tempat kelima. Corolla dijual sebanyak 214,618 unit pada suku pertama tahun ini berbanding Civic yang dijual sebanyak 178,605 unit.

Kejutan seterusnya ialah pada saingan SUV segmen-C dimana Nissan X-trail/Rogue yang berada ditempat ketiga keseluruhan, meninggalkan Honda CR-V di tangga ke enam. X-Trail dijual sebanyak 212,244 unit, berbanding CR-V sebanyak 177,473 unit.

Model yang dibina untuk pasaran China sahaja – Wuling Hongguang – turut tersenarai dalam kalangan sepuluh kenderaan paling laris di dunia, membayangkan betapa besarnya pasaran automotif di negara Republik Rakyat berkenaan. Wuling Hongguang merupakan MPV yang dibina berasaskan Chevrolet Enjoy.

Antara model popular lain yang turut tersenarai dalam carta ini adalah Honda HR-V/XR-V/Vezel (tempat ke-10, 167,051 unit), Volkswagen Polo (tempat ke-14, 148,331 unit), Mercedes-Benz C-Class (tempat ke-21, 127,485 unit), Mazda 3/Axela (tempat ke-27, 108,808 units) dan Volkswagen Passat/Magotan di tempat terakhir (102,067 unit).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required