Dengan model semasanya yang turut dikenali di Malaysia, Peugeot 508 dari generasi seterusnya kini telah dilihat sedang di uji sekali lagi. Ini bukanlah kali pertama ia dilihat dalam penyamaran. Pemerhatian tingkas terhadapnya memperlihatkan model akan datang 508 itu menampilkan banyak perubahan berbanding model sedia ada.

Antaranya, ia hanya dilengkapi dengan corong ekzos tunggal, berbanding dua sebelum ini. Rim juga tampil dengan rekaan serba lain. Dalam penampilan versi produksi ini, ia tidak terlalu hampir dengan model konsep Peugeot Exalt.

Bagaimanapun, Peugeot 508 generasi baru ini kelihatan lebih menonjol dan meyakinkan berbanding model yang akan digantikannya kelak. Ia nampak seperti lebih panjang, lebih lebar dan lebih rendah, dengan garis bumbung yang lebih bergaya. Ia menggunakan platform EMP2 yang dibangunkan oleh PSA.

Dari kiri: Papan pemuka Peugeot 508 generasi baru dan papan pemuka model 3008.

Lebih menarik, kelibatnya kali ini turut mendedahkan rekaan bagi bahagian dalaman model terbabit. Seperti yang dijangkakan, ia sangat jauh berbeza berbanding rekaan model sebelumnya, yang telah berada dalam pasaran sejak 2011 lagi.

Walaupun sebahagian besar papan pemukanya dilindung, ia tetap memperlihatkan banyak perkara terhadap pembaharuan yang akan ditampilkan oleh versi baru model itu nanti. Sebagai contoh, ia meminjam rekaan i-Cockpit yang sama dari model 3008 dan 5008 terkini. Begitu juga dengan stereng dan tuil gear yang diambil dari model SUV berkenaan.

Pesaing Peugeot 508 terdiri daripada model-model seperti Volkswagen Passat, Ford Mondeo dan Opel/Vauxhaul Insignia dipasaran Eropah, dan turut digugat oleh model dari jenama premium seperti BMW 3 Series serta Mercedes-Benz C-Class.