Mazda ‘RX-9’ bakal muncul di Tokyo Oktober ini?

Mazda RX-Vision 14

Sudah berberapa kali pihak Mazda menafikan mereka akan menghasilkan legasi terbaharu kereta sports berenjin Rotary siri RX, dan menyatakan enjin Rotary generasi baharu mereka hanya akan digunakan sebagai enjin penambah jarak bagi sistem hibrid. Namun berita ‘kemunculan’ semula kereta sport berkenaan terus diperkatakan.

Terbaharu, tiga portal dari Asia iaitu LeVolant Boost (Jepun), Thairath (Thailand) dan Auto Sina (China) melaporkan kereta sport Rotary generasi baharu Mazda yang akan digelar Mazda RX-9 bakal membuat kemunculan sulung pada Tokyo Motor Show Oktober ini, dan akan masuk ke pasaran pada 2019 nanti.

Menurut laporan-laporan berkenaan, RX-9 tersebut bakal menampilkan rekaan yang diambil dari model konsep Mazda RX-Vision yang telahpun membuat kemunculan pada 2015 dahulu. Untuk janakuasa pula, ia akan menggunakan enjin Rotary turbo generasi baharu yang telah dipatenkan sebelum ini, digelar SkyActiv-R.

Enjin SkyActiv-R tersebut menampilkan kedudukan port yang terbalik berbanding enjin Wankel-Rotary Mazda sedia ada (10A, 12A, 13B, dan 20B), di mana port ekzos diletakkan di bahagian atas dan port kemasukan pula diletakkan di bahagian bawah. Susunan semula kedudukan setiap port tersebut akan menambahbaik prestasi enjin Rotary ini.

Mazda ‘RX-9’ bakal muncul di Tokyo Oktober ini?

Posisi port kemasukan yang diletakkan di bahagian bawah membolehkan lebih kemasukan udara kedalam kebuk pembakaran berikutan unit rotor berkenaan yang bergerak lebih jauh kebawah dan ‘mengaut’ lebih udara sebelum port tersebut ditutup. Mazda menggelar jumlah kemasukan udara secara semula jadi yang lebih banyak ini sebagai “efek induksi paksaan dinamik oleh efek inertia” membolehkan letusan pembakaran yang lebih besar berlaku seterusnya meningkatkan prestasi enjin.

Kedudukan port ekzos yang telah diubah keatas pula membolehkan manifold ekzos diletakkan di bahagian atas dan membolehkan laluan ekzos menjadi lebih pendek, mengurangkan halangan serta menghasilkan lebih kuasa kuda. Kedudukan tersebut juga membolehkan pengecas turbo diletakkan di bahagian atas enjin, berbanding enjin 13B RX-7 FD-3S sebelum ini yang menyaksikan pengecas turbo terletak dibahagian bawah.

Susunan ini membolehkan enjin diletakkan dengan kedudukan yang lebih rendah, membolehkan titik pusat graviti keseluruhan kereta tersebut juga menjadi lebih rendah, secara tidak langsung memberikan pengedalian yang lebih bagus. Tidak seperti sebelum ini dimana pengecas turbo yang diletakkan hampir dengan crossmember dan komponen lain di bahagian bawah menyebabkan enjin terpaksa diletakkan di posisi sedikit tinggi.

Dari laporan tiga portal tersebut lagi, enjin SkyActiv-R baharu ini bakal menghasilkan 400 hp, manakala berat keseluruhan RX-9 tersebut dijangka sekitar 1,300 hingga 1350 kg. Ia turut menyatakan model baharu ini akan dijual lebih murah dari Nissan GT-R atau Honda NSX iaitu dalam anggaran 8 juta Yen hingga 10 juta Yen (RM300k-RM380k). Namun, segala yang dinyatakan ini tidak disertakan sekali dengan sumber yang kuat, membuatkan ia satu lagi khabar angin yang masih diragui.

Tahun ini juga merupakan ulangtahun ke-50 enjin Wankel-Rotary Mazda setelah Mazda Cosmo Sport diperkenalkan pada tahun 1967 – pengenalan RX-9 ini dijangka sebagai menyambut ulangtahun berkenaan.

GALERI: Mazda RX-Vision

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required