VIDEO: Porsche hasilkan rim 20-inci gentian karbon khas bagi pilihan pembeli 911 Turbo S Exclusive Series

Gentian-karbon merupakan material idaman bagi peminat-peminat kereta berprestasi tinggi. Material ini bukan sahaja lebih ringan, malah ia juga lebih teguh berbanding logam. Bahan ini popular digunakan untuk menggantikan komponen-komponen badan kenderaan, dan ada juga digunakan untuk penghasilan aci pacu. Terbaharu, gentian karbon kini nampaknya popular pula untuk pembuatan rim.

Sebelum ini, Ford telah menghasilkan rim menggunakan gentian-karbon yang dihasilkan sebagai opsyen untuk Ford GT, dan sekarang Porsche pula mengikut langkah tersebut. Rim gentian karbon baharu dari Porsche ini dibina dengan diameter 20-inci, dan ia dihasilkan khas untuk pilihan bagi model 911 Turbo S Exclusive Series.

Untuk menghasilkan rim ini, Porsche memerlukan roda radial terbesar di dunia bagi ‘menenun’ 18 kilometer kompaun gentian karbon untuk sebuah asas rim. Kemudian, lebih 200 komponen gentian karbon lain di buat bagi melengkapkan rim 20-inci ini. Akhir sekali, rim-rim ini diuji dengan simulasi perjalanan sejauh 2,000,000 kilometer dan juga ujian sejauh lebih 4,500 lap dilitar ujian Porsche – dipadankan pada 911 Turbo S sebenar.

Menurut Porsche, rim ini 20 peratus lebih ringan dan 20 peratus lebih kuat berbanding rim standard. Harga? tidak dinyatakan, tetapi pastinya berperatus-peratus lebih mahal dari rim standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required