Nissan Leaf Nismo didedahkan sebelum kemunculan sulungnya di Tokyo Motor Show 2017 bulan ini

Nissan Leaf Nismo didedahkan sebelum kemunculan sulungnya di Tokyo Motor Show 2017 bulan ini

Pagi tadi kami menyiarkan teaser Nissan Leaf Nismo Concept yang disiarkan menerusi laman twitter editor AutoExpress, namun baru sebentar tadi kami menerima pula pendedahan rasmi hatchback elektrik sepenuhnya berkenaan yang telah mendapat sentuhan penala rasmi jenama dari Jepun itu.

Menurut Nissan, kereta konsep ini dihasilkan bagi menggambarkan visi Nissan pada masa akan datang. Leaf Nismo ini diberikan kit badan lebih agresif terdiri dari bampar hadapan dan belakang baharu, skirt sisi, dan juga rim Nismo berdiameter lebih besar dibaluti tayar berprestasi tinggi.

Menurut Nissan, pengetahuan perlumbaan yang dimiliki oleh Nismo akan memperbaiki prestasi aerodinamik Leaf generasi baharu ini, tanpa menjejaskan pekali seretannya yang sememangnya sudah cemerlang.

Nissan Leaf Nismo didedahkan sebelum kemunculan sulungnya di Tokyo Motor Show 2017 bulan ini

Hatchback elektrik sepenuhnya ini turut diberikan suspensi sport lebih rendah yang ditala oleh Nismo bagi memberikan pengendalian yang lebih baik. Nismo turut memberikan talaan komputer istimewa bagi memberikan pecutan lebih baik pada setiap kelajuan.

Dalam keadaan standard, Leaf digerakkan oleh motor elektrik EM57 berkuasa 148 hp/320 Nm yang menerima bekalan kuasa dari pek bateri lithium-ion 40 kWh. Dengan satu cas penuh (dapat dicapai dalam masa lapan jam menggunakan sumber kuasa 6kW), Leaf didakwa mampu bergerak sejauh 400 km.

Leaf generasi kedua ini turut diberikan teknologi e-Pedal, yang membenarkan pemandu mengawal pecutan, memperlahankan kenderaan dan membrek dengan hanya menggunakan satu pedal sahaja (pedal pendikit). Untuk memperlahankan kenderaan, anda hanya perlu melepaskan perlahan-lahan pedal tersebut, manakala untuk berhenti, angkat terus kaki daripada pedal. Sekiranya ciri ini sedang aktif, pemandu masih boleh menggunakan pedal brek untuk berhenti, terutamanya dalam waktu kecemasan.

Nissan Leaf Nismo didedahkan sebelum kemunculan sulungnya di Tokyo Motor Show 2017 bulan ini

Kereta elektrik generasi baharu ini juga diberikan sistem ProPILOT Park yang menggabungkan teknologi pemprosesan gambar menggunakan empat kamera dan 12 pengesan ultrasonik sekitar kenderaan untuk membantu meletakkan kenderaan dalam petak secara automatik. Sistem ini juga boleh mengambil alih tugas mencari lokasi letak kenderaan, pecutan, brek, kawalan stereng dan brek tangan.

Nissan Leaf generasi baharu ini disahkan akan dilancarkan pada pasaran Malaysia pada tahun hadapan oleh Edaran Tan Chong Motor (ETCM) iaitu pengedar kenderaan Nissan di Malaysia. ETCM memberitahu bahawa ia turut akan dihasilkan secara pemasangan tempatan di kilang mereka yang terletak di Segambut.

GALERI: Nissan Leaf 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required