Setelah sembilan tahun dalam pasaran, Volkswagen Scirocco generasi ketiga bakal ditamatkan pengeluarannya, menurut laporan Car & Driver. Ia adalah berdasarkan laman web Volkswagen Jerman yang menyatakan, “Scirocco kini tidak lagi boleh ditempah dengan spesifikasi individu. Tetapi anda masih boleh membeli kenderaan yang telah siap dibuat.”

Laporan ini adalah selari dengan perkara yang disebutkan oleh Autocar pada Mei lalu yang menyatakan penghasilan Beetle dan Scirocco akan ditamatkan dan tiada lagi model gantian generasi seterusnya akan dibina bagi kedua-dua model berkenaan.

Volkswagen Scirocco generasi ketiga ini diprebiu sebagai model konsep Iroc pada tahun 2006 dan muncul sebagai model produksi sebenar pada tahun 2008. Namun tidak seperti model lain yang diberikan model gantian baharu sepenuhnya selepas enam tahun diproduksi, Scirocco hanya diberikan versi facelift pada tahun 2014.

Tanpa sebarang bayangan dari Volkswagen berkenaan generasi seterusnya, Scirocco telah dijangka bakal disisihkan pada barisan model tidak lama lagi. Beetle merupakan antara model VW yang mempamerkan prestasi jualan lembab, hanya dijual sebanyak 25,127 unit pada tahun 2016. Namun, Scirocco menununjukkan prestasi yang lebih lemah dengan jumlah hanya separuh dari Beetle iaitu hanya 10,752 unit pada 2016.

Sebagai perbandingan, jualan Golf untuk Januari 2017 sahaja lebih banyak dari jumlah jualan gabungan untuk kedua-dua model berkenaan dalam tempoh setahun. Dengan jumlah jualan yang tidak memberangsankan ditambah pula dengan skandal dieselgate yang menyelubungi Volkswagen, Beetle dan Scirocco terpaksa dikorbankan untuk visi baharu syarikat berkenaan yang memberi tumpuan terhadap kenderaan elektrik sepenuhnya.

GALERI: Volkswagen Scirocco