Volkswagen Beetle dan Scirocco mungkin tiada model gantian selepas ini kerana kurangnya permintaan

Volkswagen Beetle dan Scirocco mungkin tiada model gantian selepas ini kerana kurangnya permintaan

Sebagai salah satu usaha untuk memulihkan syarikat setelah dirundung skandal Dieselgate, Volkswagen akan menghentikan penghasilan model-model yang kurang mendapat sambutan bagi mengurangkan kos operasi mereka. Perkara ini dilaporkan oleh Autocar dan dua model yang dilihat berpotensi untuk dihentikan adalah Beetle dan Scirocco.

Ahli lembaga jenama Volkswagen, Arno Antlitz berkata kepada Autocar, “Beetle dan Scirocco mewakili kenderaan dari kelas yang beremosi dan menarik, tetapi [perancangan produk VW] bukan hanya berkisar untuk meneruskan sesebuah model dari generasi ke generasi.” Walau bagaimanapun, untuk Beetle hanya model hardtop dijangka akan dihentikan kerana versi convertible masih lagi mendapat permintaan dan ia satu-satunya model bumbung boleh buka yang masih dikekalkan setelah Golf Cabrio dihentikan pada tahun lalu.

Volkswagen Beetle dan Scirocco mungkin tiada model gantian selepas ini kerana kurangnya permintaan

Beetle merupakan antara model VW yang mempamerkan prestasi jualan lembab, hanya dijual sebanyak 25,127 unit untuk kedua-dua versi badan pada tahun 2016. Scirocco pula menununjukkan prestasi yang lebih lemah dengan jumlah hanya separuh dari Beetle iaitu hanya 10,752 unit pada 2016. Sebagai perbandingan, jualan Golf untuk Januari 2017 sahaja lebih banyak dari jumlah jualan gabungan untuk kedua-dua model berkenaan dalam tempoh setahun.

Walaupun VW dilihat mengorbankan model-model ikonik dengan rekabentuk yang menarik demi untuk meneruskan operasinya, Antlitz menyatakan ini bukan bermakna Volkswagen hanya menawarkan model-model bosan selepas ini. Versi produksi dari siri model konsep elektrik ID dan juga model-model sedia ada seperti sedan mewah Arteon akan terus mengisi tempat yang ditinggalkan Beetle dan Scirocco.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required