Toyota Hilux Bruiser – replika trak pikap permainan kawalan jauh ikonik Tamiya era 80’an dalam skala 1:1

Kebiasaannya, kereta permainan akan dihasilkan sebagai replika kepada kereta sebenar. Namun, Toyota UK menghasilkan sebaliknya – trak pikap permainan kawalan jauh Toyota Hilux Bruiser dari Tamiya yang popular pada era 80’an dahulu kini dibina pada skala sebenar, diasaskan dari Toyota Hilux generasi terbaharu.

Hilux Bruiser dengan skala 1:1 ini dibina oleh Arctic Trucks, pembina yang sama menghasilkan trak Polar Hilux. Trak pikap yang dibina hanya sebuah ini dihasilkan menggunakan asas Hilux generasi baharu dari varian Extra Cab pasaran UK.

Pada bahagian luaran, Hilux ini diberikan salutan pelekat badan vinil dengan warna high-metallic Diamond Blue, yang menjadikan badan besi trak sebenar tersebut kelihatan seperti badan acrylic kereta permainan kawalan jauh keluaran Tamiya berkenaan. Ia turut diberikan livery “Hog Heaven” ikonik dan kesemua pelekat lain menyerupai Tamiya Hilux Bruiser yang dihasilkan semula secara digital menggunakan tangan.

Bagi melengkapkan rekaan grafik badan, Hilux Bruiser skala penuh ini turut diberikan jalur tiga warna yang dilekatkan di sekeliling badan dan juga di bahagian bonet hadapan. Bahagian belakang trak pikap ini diberikan bampar rock slider yang dibuat dari tiub logam tahan karat menyerupai versi RC, begitu juga pada bahagian pelindung sisi yang mendapat rekaan sama. Manakala pada bahagian hadapan, bampar asal masih dikekalkan tetapi diberikan pelekat jalur menyerupai rock slider tersebut.

Perincian lain yang turut diberikan bagi membuatkan Hilux 1:1 ini seperti kereta permainan Tamiya Hilux Bruiser sebenar termasuk antena gergasi pada bahagian belakang, suis on/off pada ruang kargo, klip magnetik pada bonet hadapan, dan juga pelekat yang kelihatan seperti panel louvre pada cermin belakang. Kesemua perincian berkenaan dibina oleh pembuat model terkenal Robert Selway.

Arctic Truck turut memadankan pakej AT35, tayar gergasi bersaiz 35-inci, suspensi yang dipertingkat, nisbah gear baharu pada unit differential dan juga pelindung tambahan pada ruang roda. Hilux Bruiser sebenar ini masih dijana enjin 2.4 liter turbodiesel bersama kotak gear automatik enam kelajuan dan juga sistem pacuan empat-roda.

Walaupun kelihatan seperti sebuah kereta permainan, Toyota Hilux Bruiser skala penuh ini masih lagi sah digunakan di atas jalan raya dan ia akan menyertai kereta-kereta demo Toyota UK lain pada acara-acara yang dijalankan oleh jenama berkenaan di seluruh UK.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required