Koenigsegg Agera RS pecah 5 rekod dunia sekaligus

Minggu lalu Koenigsegg Agera RS sah sebagai kereta produksi terpantas di dunia dengan mencatatkan kelajuan maksima purata untuk dua ujian 447 km/j. Namun dalam percubaan yang dilakukan pada jalan raya awam antara Las vegas dan Pahrump, Nevada, Amerika Syarikat tersebut, Agera RS sebenarnya telah memecahkan empat rekod dunia lain

Rekod kedua yang dicatatkan pada ujian di Nevada berkenaan adalah rekod untuk pecutan dari 0-400 km/j kemudian berhenti sepenuhnya kembali (0-400-0 km/j). Seperti yang diketahui, Agera RS telahpun memecahkan rekod yang dipegang oleh Bugatti Chiron ini Oktober lalu dengan catatan 36.44 saat, namun pada kali ini rekod tersebut diperbaharui dengan masa hanya 33.29 saat.

Rekod ketiga yang dipecahkan adalah rekod kelajuan purata dalam jarak satu kilometer yang dicatatkan pada jalan raya awam – Agera RS merekodkan kelajuan 445.54 km/j. Rekod ini memadam rekod lama yang dibuat oleh Rudolf Caracciola pada tahun 1938 – memandu kereta lumba Mercedes-Benz W125 di lebuhraya Autobahn, Jerman dengan catatan 432.7 km/j.

Manakala rekod keempat, Agera RS yang dikemudi pemandu ujian Niklas Lilja berkenaan sekali lagi memecahkan rekod yang dibuat oleh Caracciola bersama Merc W125 untuk kelajuan purata tertinggi dalam jarak satu batu. Rekod baharu yang dicatatkan adalah 444.66 km/j, memadamkan rekod 432.4 km/j yang dicipta hampir 80 tahun lalu.

Untuk rekod terakhir pula adalah rekod kelajuan tertinggi pada jalan raya awan. Seperti yang boleh dilihat pada video, Agera RS berjaya mencapai kelajuan maksima 457.49 km/j, sekaligus memadam rekod Mercedes-Benz dengan catatan 432.7 km/j yang juga dicatatkan pada tahun 1938.

Perlu diingatkan, Koenigsegg Agera RS yang dijana enjin 5.0 liter turbo berkembar V8 berkuasa 1,341 hp ini bukanlah model paling berkuasa dari pengeluar hypecar Sweden berkenaan. Mereka mempunyai sebuah lagi model yang lebih berkuasa iaitu Regera – dilengkapi enjin 5.0 liter V8 turbo berkembar dengan sistem KDD, mengekstrak kuasa keseluruhan melebihi 1,500 hp/2,000 Nm. Ini memungkinkan mereka mencatatkan rekod yang jauh lebih dahsyat selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required