Volvo V40 generasi baharu bakal dijana kuasa hibrid T5 Twin Engine; 1.5L 3-silinder turbo, 250 ps/400 Nm

Volvo V40 generasi baharu bakal dijana kuasa hibrid T5 Twin Engine; 1.5L 3-silinder turbo, 250 ps/400 Nm

Selepas SUV kompak XC40 diperkenalkan, Volvo dilaporkan sedang membina pula hatchback dari asas yang sama iaitu V40 generasi baharu, lapor Auto Express. Model baharu yang turut akan menggunakan platform Compact Modular Architecture (CMA) berkenaan bakal menawarkan kuasa janaan plug-in hybrid serta versi elektrik sepenuhnya (EV).

“Kami menghasilkan CMA yang sememangnya boleh dipadankan dengan sistem plug-in sejak dari awal lagi,” kata ketua R&D Volvo, Henrik Green. “Dalam terma fizikal sebenar, kami perlu memadankan bateri pada lantai, tetapi CMA memberikan ruang yang agak baik. Segalanya dari kenderaan setinggi SUV penuh sehingga kereta serendah mungkin,” tambah Green.

“CMA merupakan platform yang baik untuk membina SUV (XC40), tetapi kami juga boleh membina kereta yang rendah dan dinamik menggunakannya,” jelasnya lagi. “XC40 disasarkan untuk kegunaan persekitaran urban, memberikan anda keselesaan dan penglihatan yang tinggi pada trafik dan simpang. Tetapi kami tidak perlu mengikuti pendekatan ini untuk model-model siri-40 akan datang.”

Volvo V40 generasi baharu dijangka akan memberikan bahagian dalaman yang lebih luas, terutamanya pada bahagian ruang kaki, berdasarkan jarak roda yang lebih panjang. Menurut laporan ini lagi, faktor tersebut berkemungikinan akan membuatkan V40 lebih luas berbanding Audi A3, Mercedes-Benz A-Class dan BMW 1 Series.

Volvo V40 generasi baharu bakal dijana kuasa hibrid T5 Twin Engine; 1.5L 3-silinder turbo, 250 ps/400 Nm

Untuk unit janakuasa pula, model siri-40 generasi baharu Volvo akan ditawarkan dengan enjin turbodiesel empat silinder D3 dan D4 (190hp/400 Nm), bersama enjin petrol turbo tiga-silinder T3 serta empat silinder T4 dan T5 (247 hp/350 Nm).

Manakala untuk versi tertinggi dengan bantuan sistem hibrid tidak akan diberikan janakuasa T8, sebaliknya akan menampilkan enjin T5 Twin Engine yang mematuhi undang-undang EU6 baharu, menggabungkan enjin tiga-silinder Drive-E 1.5 liter turbo berkuasa 180 hp bersama motor elektrik 55 kW (sekitar 74 hp). Ia bakal dipadankan bersama kotak gear automatik klac berkembar tujuh-kelajuan yang baharu sahaja dibina.

Secara keseluruhan, unit janakuasa T5 Twin Engine ini berupaya mengekstrak 250 PS bersama tork yang agak besar menghampiri 400 Nm. Secara teorinya, bekalan kuasa berkenaan mampu untuk memecut hatchback berkenaan dari pegun ke 100 km/j dalam masa sekitar 6.5 saat. Volvo turut bercadang untuk menggunakan unit janakuasa baharu ini pada kereta-kereta siri-60 generasi baharu (untuk berhadapan dengan BMW 330e dan Mercedes-Benz C 350 e) bagi menawarkan model hibrid dalam segmen eksekutif kompak yang lebih mampu milik.

Tiada lagi sebarang perincian tepat berkenaan unit T5 Twin Engine ini (bakal didedahkan pada XC40 tidak lama lagi), namun Green memberitahu bahawa “paling kurang dua saiz bateri berbeza akan ditawarkan. Varian asas akan lebih efisien dari segi kos, tetapi jarak pemanduanya lebih terhad, dan pilihan lebih besar dengan harga lebih mahal turut ditawarkan, bagi memberikan lebih jarak dan kuasa.”

Model konsep Volvo 40.1 (kiri) dan model produksi sebenar XC40 (kanan)

Laporan ini turut menyebut sebuah model elektrik sepenuhnya turut akan dibina menggunakan platform CMA, tetapi tidak akan menggunakan logo Volvo. Kereta tersebut akan dihasilkan sebagai saloon berprestasi tinggi dengan nama Polestar 2 (model elektrik berkuasa 600 hp/1000 Nm Polestar 1 telah didedahkan sebelum ini tidak lama selepas jenama Polestar diasingkan dari Volvo). Kereta tersebut akan diperkenalkan pada tahun 2019 dan bakal mencabar Tesla Model 3 dalam pasaran.

Untuk rupa V40, ia dijangka akan menerapkan rekaan model konsep 40.2 yang didedahkan sebelum ini – memandang model konsep 40.1 yang didedahkan bersama mempunyai persamaan dengan model produksi sebenar XC40.

Untuk versi hatchback ini, ia bakal diberikan ciri tersendiri seperti lantai but yang boleh dilipat, ruang storan pada pintu yang lebih besar (pembesar suara dialihkan ke papan pemuka), cangkuk pada glovebox dan juga ruang simpanan di bawah tempat duduk. V40 juga mungkin akan menerima sistem infotaimen Sensus dengan skrin sesentuh sembilan-inci dan juga panel instrumen digital sepenuhnya sebagai ciri standard.

Menurut Green lagi, platform CMA turut boleh menghasilkan kereta yang lebih kecil dari siri-40, dan Volvo mungkin akan membangunkannya pada masa hadapan. “Anda boleh bina kereta yang lebih kecil dengan platform CMA, tetapi kami tidak melihatnya secara serius buat masa sekarang. Jadi satu hari nanti kami mungkin akan ada SUV yang lebih kecil dari XC40, tetapi buat masa sekarang ini adalah kereta yang mengujakan buat kami,” ujar Green.

GALERI: Model konsep Volvo 40.2

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required