Honda kekal sebagai jenama bukan nasional no.1 Malaysia – semua model CKD jadi peneraju segmen

Honda kekal sebagai jenama bukan nasional no.1 Malaysia – semua model CKD jadi peneraju segmen

Sejurus selepas Persatuan Automotif Malaysia (MAA) mendedahkan prestasi jualan keseluruhan prestasi jualan industri untuk tahun 2017 semalam, Honda Malaysia turut mengumumkan bahawa jenama berkenaan sekali lagi berada pada kedudukan nombor satu bagi jualan kereta bukan nasional di negara ini buat kali ketiga berturut-turut.

Buat pertama kali juga, jualan tahunan Honda di Malaysia dicatatkan pada angka melebihi 100,000 untuk tempoh satu tahun, dengan rekod jualan 109,511 unit kenderaan terjual sepanjang 2017. Secara tidak langsung, rekod ini menjadikan 2017 sebagai satu lagi tahun yang berjaya buat jenama tersebut.

Berdasarkan jumlah industri keseluruhan (TIV) tahun lalu, sebanyak 576,635 kenderaan telah dijual, bermaksud dari lima kenderaan baharu yang dijual pada 2017, satu daripadanya adalah dari jenama Honda. Untuk jualan kereta penumpang, Honda berjaya memegang 21.3% bahagian pasaran dalam pasaran tempatan.

Jumlah jualan tahun ini juga menjadikan jumlah keseluruhan kenderaan yang telah dijual sejak wujudnya Honda Malaysia Sdn.Bhd (HMSB) pada tahun 2003 sehingga 2017 adalah melebihi 730,000. Berdasarkan graf di bawah, anda boleh lihat bagaimana angka jualan yang meningkat secara signifikant dari tahun ke tahun.

Klik untuk besarkan

Walaupun jualan keseluruhan industri automotif di Malaysia tahun lalu dilihat sedikit lembab berbanding tahun sebelumnya, ia tidak menjejaskan prestasi Honda Malaysia, malah syarikat berkenaan dilihat mencapai pertumbuhan 19% dari keseluruhan 91,830 kenderaan yang dijual pada 2016. Ini membolehkan bahagian pasaran jenama ini meningkat 3.2% kepada 19% – juga rekod tertinggi untuk HMSB setakat ini.

Data untuk setiap segmen juga menunjukkan prestasi yang memberangsangkan untuk Honda Malaysia di mana setiap model CKD jenama ini dicatatkan sebagai peneraju pasaran masing-masing. Sedan segmen-B Honda City menyumbangkan 27% dari angka keseluruhan, diikuti oleh HR-V (16%), BR-V (16%) dan Civic (14%). Versi hibrid Jazz dan City pula menyumbang 2% jualan walaupun baru empat bulan dalam pasaran.

Secara keseluruhan, Honda Malaysia telah melancarkan enam model baharu sepanjang 2017 iaitu BR-V, City dan Jazz facelift, City dan Jazz Hybrid, CR-V generasi baharu dan hot-hatch Civic Type R. Jualan tahun lalu turut dibantu dengan pasaran di Malaysia Timur yang semakin mendapat sambutan – dengan jualan melebihi 7,500 unit sepanjang 2017 atau meningkat sebanyak 33% dengan BR-V dicatatkan sebagai model paling laris di sana.

Honda Malaysia turut mempertingkatkan jaringan servis selepas jualan mereka tahun lalu dengan menambah berberapa lagi pusat servis bagi memenuhi jumlah pelanggan yang semakin meningkat. Secara keseluruhan, lebih dari 1,150,000 kenderaan telah diservis tahun lalu, berbanding 1,021,000 pada tahun 2016 – meningkat sebanyak 13%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required