VIDEO: Gazoo Racing Supra Concept beraksi

Toyota Supra generasi kelima secara rasminya telah pun muncul di Geneva Motor Show 2018. Namun unit yang muncul berkenaan bukan dari versi produksi jalanan, sebaliknya merupakan model yang diubahsuai oleh Toyota Gazoo Racing sebagai sebuah jentera perlumbaan sebenar. Dengan pendedahan ini juga, pasti ramai yang tidak sabar untuk melihat Supra berkenaan beraksi bukan?

Serentak dengan pengenalan model ini, Toyota sebenarnya telah menyiarkan sekali video aksi Supra berkenaan, namun bukan dalam visual sebenar, sebaliknya ia dibuat dalam bentuk animasi 3D. Dalam video tersebut, tiga buah Supra membuat penampilan, masing-masing berwarna hitam, putih dan merah, kemudian bersatu menjadi sebuah model dengan livery Gazoo Racing seperti yang ditampilkan di Geneva.

Supra tersebut juga dilihat beraksi bukan sahaja dilitar, malah turut tampil di jalan bandar dan sudah tentu di touge (jalan bukit/berliku). Toyota juga sebelum ini mengumumkan jentera ini akan dijana enjin enam-slinder sebaris turbo dengan konfigurasi enjin hadapan pacuan belakang (FR) – bunyi enjin enam-silinder tersebut jelas kedengaran, bersama aksi drift yang dipamerkan oleh barisan Supra berkenaan.

Selain maklumat ini, tiada lagi perincian teknikal lain didedahkan Toyota setakat ini. Namun ketua jurutera Tetsuya Tada (yang juga bertanggungjawab dalam projek Toyota 86 sebelum ini) mengesahkan Supra generasi baharu ini direka dengan titik graviti lebih rendah dari 86, dan difokuskan lebih terhadap pengendalian, berbeza dari Supra JZA80 dengan enjin 2JZ-GTE yang dilihat sebagai pemusnah supercar di laluan lurus.

Tada juga menjelaskan bahawa Supra generasi baharu ini tidak akan hadir dengan kotak gear manual – dijangka mungkin akan diberikan kotak gear automatik lapan-kelajuan dari ZF (seperti kembarnyaBMW Z4) atau kotak gear automatik klac berkembar.

Bagi mereka yang mempunyai konsol permainan video PS4 dengan simulasi pemanduan Gran Turismo Sport, Gazoo Racing Supra tersebut akan mula boleh dipandu di alam maya bermula April ini – sebab itulah video yang dipaparkan di atas dibuat dalam bentuk animasi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required