Mazda BT-50 facelift kali kedua diperkenalkan di Australia – rupa lebih segar, pelbagai ciri baharu

Mazda BT-50 <em>facelift</em> kali kedua diperkenalkan di Australia – rupa lebih segar, pelbagai ciri baharu

Trak pikap Mazda yang diasaskan dari Ford Ranger T6, Mazda BT-50 masih lagi bertahan dalam pasaran dan untuk pasaran Australia ia kini sudahpun masuk ke fasa facelift kali kedua. Model yang dikemaskini berkenaan diberikan rupa yang lebih lasak serta dipadankan dengan pelbagai kelengkapan baharu.

Model ini dihasilkan sendiri oleh divisi Mazda Australia, dengan rekaan mukanya menampilkan konsep “pandangan visual dengan pusat graviti lebih rendah”. Elemen rekaan pada bampar BT-50 ini direka lebih berpetak, terutama pada kemasan perumah lampu kabus dan juga liang kemasukan udara tengah berbentuk trapezoid bersama elemen seakan 3D serta plat pelindung bersepadu.

Gril trak pikap ini turut disentuh semula dengan jalur-jalur berkembar seperti pada SUV CX-9 terbaharu. Model varian tertinggi XTR dan GT diberikan gril kemasan krom pada jalur berkenaan serta elemen berwarna kelabu gelap pada kemasan bampar, manakala versi asas XT diberikan gril kemasan hitam satin bersama elemen hitam pada kemasan bampar.

Pada bahagian kabin, BT-50 kini menerima sistem infotaimen dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto. Namun ia masih bukan sistem signatur Mazda MZD Connect generasi seterusnya, sebaliknya dibekalkan dengan pemain utama Alpine double-DIN dengan skrin sesentuh tujuh-inci.

Penggunaan sistem dari Alpine tersebut membolehkan BT-50 pasaran Australia ini menjadi model pertama Mazda yang membolehkan ia bersepadu dengan telefon pintar, lebih kehadapan berbanding Mazda 6 facelift 2018 yang baharu sahaja didedahkan sebelum ini di Amerika Syarikat.

Kamera undur juga dibekalkan secara standard, manakala untuk model GT ia turut ditambah dengan sports bar kemasan krom bersama lampu brek LED bina-dalam, bed liner tugas berat, sistem kunci pusat termasuk pada pintu tailgate belakang serta soket kuasa tambahan 12-volt bersama lampu pada bed belakang.

Model baharu ini juga menyaksikan jarak servis berkala trak pikap tersebut dilanjutkan dari 10,000 km/12 bulan kepada 15,000 km/12 bulan, yang menurut Mazda mampu memberikan penjimatan kepada pelanggan lebih dari AU$850 (RM2,500) dalam tempoh lima tahun sekiranya dihitung berdasarkan penggunaan purata dunia sebenar BT-50 pada 25,000 km setahun. Trak pikap ini akan dijual di Australia pada harga bermula AU$28,990 (RM86,000).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required