Mercedes-Benz pasang model EQ kompak di Perancis

Mercedes-Benz pasang model EQ kompak di Perancis

Mercedes-Benz nampaknya sedang memberi tumpuan kepada barisan kenderaan EQ keluarannya. Terbaru, syarikat itu mengumumkan untuk melabur sekitar 500 juta Euro (RM2.34 bilion) di kemudahan pengilangan Hambach, Perancis.

Kilang berkenaan, yang ketika ini mengeluarkan kenderaan elektrik Smart, akan memulakan pemasangan model kompak EQ sebaik sahaja persiapannya selesai. Model yang dinyatakan itu dijangka merupakan versi dari model konsep EQ A yang dipertonton di Frankfurt tahun lalu.

“Dua puluh tahun lalu, kami memulakan kerjasama projek Jerman-Perancis dengan pengeluaran kenderaan Smart di Hambach. Kini kami melangkah lebih jauh. Pertama kali dalam sejarah 100 tahun jenama ini, kami membuat pemasangan kenderaan Mercedes-Benz di Perancis. Melalui model kompak EQ dari Hambach, kami memperluas inisiatif untuk kenderaan elektrik,” ujar pengerusi lembaga pengurusan Daimler AG dan ketua Mercedes-Benz Cars, Dieter Zetsche.

“Kilang di Perancis ini memiliki pengalaman puluhan tahun membina kenderaan elektrik sepenuhnya. Kami mahu menggunakan kelebihan dan kepakaran yang ada dan mempersiap sebuah kilang untuk pengeluaran kenderaan elektrik Mercedes-Benz pula,” jelas ketua Smart, Annette Winkler.

Menjelang 2022, Mercedes-Benz merancang untuk mempunyai model elektrik bagi semua barisan produknya, termasuk kenderaan elektrik sepenuhnya dalam semua segmen – bermula dari Smart hinggalah ke SUV besar. Pembangunan bagi plug-in hybrid dan pengenalan sistem 48-volt juga akan turut diteruskan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required