Feng Qingfeng kini dilantik sebagai CEO baharu Lotus, menggantikan Jean-Marc Gales yang meletak jawatan

Feng Qingfeng kini dilantik sebagai CEO baharu Lotus, menggantikan Jean-Marc Gales yang meletak jawatan

Geely telah mengumumkan bahawa Feng Qingfeng akan menggantikan Jean-Marc Gales sebagai CEO untuk Group Lotus. Feng yang juga naib presiden dan ketua pegawai teknikal di Geely Auto Group dilantik ke jawatan berkenaan setelah Gales meletak jawatan untuk meneruskan kerjayanya di syarikat pakar kereta klasik, JD Classics juga sebagai CEO.

“Ia merupakan hari yang begitu beremosi” dan ini merupakan “masa untuk berpindah”, kata Gales dalam laporan Autocar, serta turut menyatakan bahawa “Lotus berada dalam hati saya selama 50 tahun.” Gales yang sebelum ini merupakan ahli lembaga PSA Group menyertai Lotus pada tahun 2014, bagi membawa Lotus keluar dari era kerugian.

Ketua pegawai kewangan Geely dan Pengerusi Lotus Cars, Daniel Donghui Li pula berkata, “Jean-Marc telah menstabilkan dan mengubah Lotus untuk menjana keuntungan buat pertama kali dalam sejarah jenama ikonik ini, dengan produk peneraju industri baharu dan model perniagaan unik sejak menyertai syarikat ini pada 2014.

“Lotus bersedia untuk fasa pertumbuhan seterusnya di bawah kepimpinan Feng Qingfeng, di mana kepakaran dalam material ringan dan kejuruteraan kereta sport akan menjadi sebahagian dari pengembangan portfolio automotif Geely. Dalam masa yang sama saya mengalu-alukan Jean Marc sebagai ketua penasihat strategik kepada saya dan ahli-ahli lembaga pengarah,” tambahnya.

Feng Qingfeng kini dilantik sebagai CEO baharu Lotus, menggantikan Jean-Marc Gales yang meletak jawatan

Feng yang mula menyertai ahli lembaga Lotus apabila Geely berjaya mendapatkan kepentingan 51% saham dalam pengeluar kereta sport dari Norfolk, England itu berkata, “saya berbangga kerana dilantik untuk mengetuai kumpulan jenama kereta sports ikonik British ini. Dengan sinergi global Geely dan sokongan penuh, saya yakin bahawa Lotus mempunyai peluang yang mengujakan untuk mencapai potensi penuh sebagai jenama sports mewah, berdasarkan legasi kejuruteraannya dan penghasilan produk masa hadapannya.”

Pada 2017, Lotus berjaya menjual 1,600 buah kereta atau peningkatan sebanyak 10% berbanding 2016 secara tidak langsung membolehkan syarikat tersebut memperolehi keuntungan buat pertama kali dalam sejarah. Kesemua model yang dijual diproduksi di kilangnya yang terletak di Norfolk.

Syarikat tersebut kini merancang untuk memperkenalkan dua lagi kereta sport menjelang 2020, di mana salah satu daripadanya merupakan model halo yang akan diletakkan lebih tinggi dari Evora. Lotus juga mungkin akan menggunakan enjin dari Volvo selepas ini untuk model-model tertentu, terutamanya untuk SUV pertamanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required