Toyota 86 GR Sport dilancarkan di Jepun – tampil rupa lebih garang, tanpa tambahan kuasa kuda dan tork

Toyota 86 GR Sport dilancarkan di Jepun – tampil rupa lebih garang, tanpa tambahan kuasa kuda dan tork

Sebelum ini Toyota telah mendedahkan barisan model-model talaannya di bawah jenama GR (Gazoo Racing), yang termasuk sekali dengan coupe sport dua pintu Toyota 86 GR. Terbaharu, satu lagi 86 dihasilkan dengan seliaan sayap perlumbaan berkenaan digelar Toyota 86 GR Sport. Walaupun nama model ini lebih panjang dengan perkataan ‘Sport’ di hujungnya, kereta ini sebenarnya diletakkan di bawah satu anak tangga lebih rendah berbanding Toyota 86 GR.

Pada bahagian luaran, 86 GR Sport ini diberikan kit badan lebih agresif dari model standard dengan pemadanan lip spoiler hadapan bersama sirip angin pada bampar, skirt sisi dan juga spoiler ekor itik pada penutup but belakang. Model ini hadir dengan tiga warna luaran iaitu Crystal White Pearl, Crystal Black Silica dan Pure Red. Manakala pada bahagian dalaman, kereta ini diberikan roda stereng GR yang dibaluti kulit dan juga takometer dengan latar belakang berwarna putih.

Toyota 86 GR Sport dilancarkan di Jepun – tampil rupa lebih garang, tanpa tambahan kuasa kuda dan tork

Untuk pengendalian, 86 GR Sport ditambah dengan pendakap tambahan untuk sistem suspensi belakang. Manakala untuk brek pula, ia dipadankan dengan sistem dari Brembo dengan angkup empat silinder di hadapan dan empat silinder di belakang.

Berbanding dengan 86 GR, model lebih rendah 86 GR Sport ini kekurangan rim 17-inci dari Rays Engineering, penyerap hentak dari Sachs, tempat duduk bucket dari Recaro, LSD jenis Torsen, serta sistem brek Brembo yang lebih besar (enam silinder hadapan dan empat silinder belakang).

Walau bagaimanapun, GR turut memperkenalkan aksesori-aksesori tambahan untuk 86 serentak dengan pengenalan ini yang terdiri dari suis penghidup enjin dan juga sistem navigasi GR T-Connect (terhad hanya 200 unit) yang menampilkan fungsi Toyota Gazoo Racing Recorder bersama pemasa lap untuk litar dan juga rali.

Menurut Toyota lagi, barisan aksesori yang lebih banyak akan membuat kemunculan menjelang Oktober ini, menampilkan rim aloi GR dari Rays Engineering (dengan atau tanpa brek lebih besar), pendakap untuk rak stereng dan juga pendakap untuk suspensi belakang GR Sport.

Toyota masih lagi kekal dengan falsafah mereka bahawa kuasa standard yang dibekalkan pada 86 ini adalah ‘cukup-cukup’ bagi mengekalkan keseimbangannya. Jadi tiada juga tambahan kuasa untuk Toyota 86 GR Sport (begitu juga pada 86 GR), di mana ia dijana enjin boxer empat silinder tanpa turbo, bersama sistem suntikan bahan api terus berkuasa 207 PS/212 Nm. Kuasa dialirkan ke gandar belakang menerusi kotak gear enam-kelajuan sama ada manual atau automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required