Tahun lalu ketika berlangsungnya Frankfurt Motor Show, Kia telah mendedahkan model Picanto yang diberi sentuhan diinspirasikan SUV digelar Picanto X-Line. Nampaknya model tersebut sudah pun mula dipamerkan di Malaysia.

Model ini direka dengan elemen lebih lasak berbanding Picanto biasa, seakan apa yang dilakukan oleh Honda terhadap model Jazz X-Road. Bampar hadapan model ini diolah semula dengan mengalihkan sedikit kedudukan lampu kabus, manakala serlahan lime green diberikan pada gril dan juga perumah lampu kabus. Liang udara pada bampar yang terletak di bawah gril “hidung harimau” kereta ini juga dibesarkan.

Unit yang tiba di Malaysia ini hadir dengan warna badan Titanium Silver bersama jalur Piala Dunia FIFA 2018 pada bonet hadapan dan belakang di mana Kia adalah penaja rasmi kejohanan tersebut. Ia turut diberikan skid plate palsu pada bampar hadapan dan belakang, serta pelindung-pelindung sisi pada termasuk pada ruang roda.

Bagi melengkapkan rupanya, Picanto X-Line diberikan roda aloi 16-inci dibaluti tayar 195/45/R16 untuk meninggikannya, berbanding model biasa yang hanya dipadankan dengan rim 14-inci.

Kami tidak dapat masuk ke dalam kabin kereta ini, namun dari luar dapat diperhatikan bahawa Picanto X-Line diberikan roda stereng rata di bawah (sama seperti Picanto GT-Line), sistem penghawa dingin automatik zon tunggal, tempat duduk dengan balutan kulit, serta bumbung suria berkuasa.

Picanto X-Line ini juga dilihat mempunyai penderia pada cermin pandang belakang, menandakan ia dilengkapi dengan sistem brek kecemasan automatik (AEB). Bulan lalu, brosur terkini untuk Picanto pasaran Malaysia telah tersiar menunjukkan sistem yang sama akan diberikan pada Picanto varian asas KX dan juga varian tertinggi GT-Line.

Walaupun rupa X-Line ini lebih lasak, penjananya dijangka sama dari versi biasa iaitu enjin empat-silinder 1.2 liter Kappa II NA berkuasa 84 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 122 Nm pada takat 4,000 rpm. Kuasa juga akan hanya disampaikan pada roda hadapan menerusi kotak gear empat-kelajuan automatik.

Tiada pengesahan adakah Picanto X-Line ini akan dilancarkan di Malaysia atau tidak, namun sebagai rujukan, model asas 1.2 liter EX Picanto ini dijual pada harga bermula RM47,079 tanpa GST.