GIIAS 2018: Honda Civic Type R FK8 TCR – jentera perlumbaan sebenar untuk bertanding di WTCR

GIIAS 2018: Honda Civic Type R FK8 TCR – jentera perlumbaan sebenar untuk bertanding di WTCR

Selain dari penampilan sulung peringkat global untuk Honda Brio generasi kedua, ruang pameran Honda di Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) turut menempatkan sebuah lagi jentera yang pastinya akan menarik perhatian anda iaitu jentera perlumbaan sebenar Honda Civic Type R TCR.

Kereta ini diperkenalkan buat pertama kali pada Geneva Motor Show Mac lalu, dan ia kini sedang berlumba dalam FIA World Touring Car Cup (WTCR), yang menggantikan perlumbaan World Touring Car Championship (WTCC).

Civic Type R TCR ini tentunya dibina berdasarkan undang-undang perlumbaan yang akan disertai, untuk kes ini ia memenuhi regulasi teknikal FIA TCR yang diambil dari undang-undang TC1 WTCC. Menurut peraturan tersebut, setiap jentera perlulah dibina dari model sedan atau hatchback, dengan empat atau lima pintu. Ia juga hanya membenarkan pacuan roda hadapan, manakala pengecas turbo dibenarkan pada enjin berkapasiti 1,750 hingga 2,000 cc, menghasilkan kuasa tidak lebih dari 355 hp (350 bhp).

GIIAS 2018: Honda Civic Type R FK8 TCR – jentera perlumbaan sebenar untuk bertanding di WTCR

Kereta ini juga diberikan pelbagai perlatan aerodinamik tambahan yang terdiri dari kita badan penuh bersama sayap belakang bersaiz besar. Hampir kesemua kemasan standard bahagian dalaman telah dikeluarkan, dan ia kini diberikan rollcage penuh bagi menguatkan lagi kerangkanya.

Undang-undang WTCR ini turut mensyaratkan pengeluar tidak dibenarkan untuk menyertai kejohanan ini dengan pasukan rasmi, namun mereka dibenarkan untuk memberikan sokongan teknikal kepada pasukan yang bertanding. Oleh itu, gelaran juara dunia hanya diberikan pemandu dan pasukan, tidak termasuk gelaran untuk pengeluar.

Dalam kejohanan tersebut, Civic TCR ini berhadapan dengan pelbagai lagi model TCR yang dihasilkan oleh jenama lain, antaranya Hyundai i30 N TCR, Peugeot 308 GTi TCR, VW Golf GTI TCR dan Audi RS3 LMS.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Nychouse on Aug 22, 2018 at 11:04 pm

    Mohd Farid Awaludin, thanks! And thanks for sharing your great posts every week!

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required