BMW Z4 2019 – gambar rasmi varian M40i G29 tersebar

BMW Z4 2019 – gambar rasmi varian M40i G29 tersebar

Mungkin banyak yang telah diperkatakan tentang BMW Z4 2019, dan gambar waktu ia sedang diuji dengan badan yang penuh pelekat camouflage juga sudah banyak tersebar. Tapi kali ini, anda dapat melihat rupa penuhnya melalui gambar rasmi yang tersebar di internet. Roadster generasi ketiga ini akan diperkenalkan secara rasmi semasa acara Pebble Beach Concours d’Elegance di California 23 Ogos ini.

Dalam gambar ini adalah Z4 G29 yang paling tinggi iaitu varian M40i, dicat dengan warna merah, yang kami jangkakan adalah warna utama untuk model ini. Bentuk asasnya masih mengikuti rekaan model konsep yang ditunjukkan tahun lepas, dan ia juga mempunyai gril kidney dengan jejaring Y di dalam serta lampu siang LED “corona ring“.

Memandangkan M40i ini adalah model M Performance yang duduk hanya sedikit di bawah versi prestasi penuh M, ia menerima bukaan udara di bampar hadapan yang lebih sporty dengan bentuk U yang lebih besar, bukaan udara hiasan di bampar belakang dan diffuser yang besar bersama dua muncung ekzos.

Berbeza dengan gambar yang pernah tersebar sebelum ini yang menggunakan rim hitam berkilat, Z4 M40i dalam gambar rasmi ini pula menggunakan rim berwarna cerah, dengan rekaan lima cabang dan angkup brek berwarna biru. Selain daripada itu, kita juga dapat melihat sedikit bahagian kabin.

Rekaan yang diguna pada bahagian dalam jelas memberikan fokus kepada pemandu dan butang kawalan yang terdapat di tengah adalah lebih ringkas. Atas pada corong pendingin hawa, terdapat skrin infotainmen yang lebar dan kelilingnya ada kemasan satin.

Bahagian konsol tengah dan tombol gear pula sama seperti 8 Series Coupe, tetapi ia menggunakan tombol kawalan iDrive berbentuk biasa dan bukannya kaca seperti model mewah tersebut. Panel meter digital di hadapan pemandu pula kelihatan sama seperti BMW Live Cockpit Professional yang terdapat pada model 8 Series, kecuali logonya. Stereng juga kelihatan sama.

BMW Z4 2019 – gambar rasmi varian M40i G29 tersebar

BMW Z4 baru ini dibangunkan bersama dengan Toyota dan akan berkongsi platform, komponen serta enjin dengan Supra akan datang. Walaupun begitu, keduanya dikata akan mempunyai gaya dan tetapan prestasi yang berlainan. Selain daripada itu, Supra akan dijadikan sebagai sebuah coupe manakala Z4 pula mempunyai bumbung boleh buka.

Sebelum ini juga BMW telah memberitahu model M Performance Z4 ini akan mempunyai enjin enam silinder sebaris yang “sangat berkuasa” (berkemungkinan unit 3.0L twin-scroll turbo yang dipadankan bersama transmisi auto lapan kelajuan), suspensi sport dengan penyerap kawalan elektronik, gandar hadapan baru, rim aloi ringan M dengan tayar berbeza saiz depan dan belakang, sistem brek sports M dan differential belakang yang boleh dikunci secara elektronik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required