Volvo AWD terima talaan lebih kuasa ke gandar belakang dengan perisian Polestar Optimisation

Volvo AWD terima talaan lebih kuasa ke gandar belakang dengan perisian Polestar Optimisation

Sebelum ini Polestar telah dilaporkan dipisahkan dari Volvo bagi membolehkan mereka membina kereta sport dengan lencana sendiri. Namun nampaknya jenama tersebut masih lagi menala kereta-kereta keluaran Volvo seperti S60 T8 Polestar Engineered yang baharu diperkenalkan, dan terkini perisian Polestar Optimisation yang dikemaskini pada model-model AWD membolehkan lebih tork dialirkan ke gandar belakang.

Talaan berkenaan membolehkan kereta-kereta tersebut beraksi lebih seperti model pacuan belakang dan menurut Volvo, ia akan memperbaiki kawalan ketika masuk dan di tengah serta semasa keluar selekoh, seterusnya memberikan pemanduan yang lebih menyeronokkan.

Aliran kuasa lebih ke belakang ini dapat diaktifkan dengan memilih mod pemanduan Dynamic atau dengan mematikan kawalan stabiliti elektronik. “Kami sentiasa menala aspek pengalaman pemanduan untuk kereta Volvo dan tingkat taraf ini membuatkan sistem pacuan semua roda lebih lancar dan lebih dinamik,” kata naib presiden R&D Volvo Henrik Green.

Volvo AWD terima talaan lebih kuasa ke gandar belakang dengan perisian Polestar Optimisation

Volvo XC90 T8 Twin Engine with Polestar Performance Optimisation

Selain kemaskini terbaharu ini, perisian talaan Polestar Optimisation turut menawarkan lima lagi talaan untuk memberikan prestasi pemanduan lebih baik, termasuk respon pendikit lebih tajam, tukaran gear lebih pantas, talaan kedudukan gear lebih baik dan gear di tahan lebih lama diselekoh, serta mengekstrak leboh kuasa dari enjin.

Walau bagaimanapun, talaan kemaskini ini hanya diberikan untuk model AWD konvensional Volvo, tidak termasuk model AWD hibrid yang menggerakkan gandar belakang menggunakan motor elektrik kerana sistem berkenaan sudahpun mempunyai talaan sedemikian. Sistem ini bakal ditawarkan untuk pemilik-pemilik Volvo siri 90, siri 60 dan XC40 yang dijana enjin petrol dan diesel bermula Ogos 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required