SIC akan sertai perlumbaan MotoE pada tahun 2019

SIC akan sertai perlumbaan MotoE pada tahun 2019

Tahun depan, Sepang International Circuit (SIC) bukan sahaja akan menubuhkan pasukan baru untuk bertanding dalam kategori premier MotoGP sebagai pasukan satelit, malah juga akan mempunyai pasukan dalam perlumbaan sulung motosikal elektrik FIM Enel MotoE. Perkara ini diumumkan selepas ahli jawatankuasa MotoE mengadakan pertemuan di litar Red Bull Ring.

Dengan penyertaan SIC, kini pasukan yang akan bertanding dalam perlumbaan MotoE keseluruhannya menjadi 12 pasukan, dan di garis permulaan nanti akan ada 18 buah motosikal (ada pasukan yang mempunyai dua motosikal). Setakat ini, sesi ujian untuk pasukan ini ditetapkan pada 23-25 November 2018, 13-15 Mac 2019 dan 23-25 April 2019.

Nama pasukan yang akan menyertai perlumbaan ini adalah Tech 3 Racing, LCR Team, Pramac Racing, Esponsorama Racing, Gresini Racing, Angel Nieto Team, Sepang International Circuit (SIC), Marc VDS Racing Team, Ajo Motorsport, Pons Racing, Dynavolt Intact GP dan SIC58 Squadra Corse.

Untuk penaja pula, selain Enel dan Energica, mereka akan disertai oleh Michelin sebagai pembekal tayar dan DHL sebagai rakan kongsi logistik. Bagi bahagian teknikal, Dell’Orto, Regina, Brembo, Marchesini dan Öhlins semuanya telah bersetuju untuk terlibat sama.

Sekarang ini, bahagian penting yang masih belum diumumkan adalah di mana perlumbaan ini akan berlangsung dan siapakah pelumba yang akan digunakan oleh semua pasukan ini. Menurut MotoE, perkara ini akan diumumkan semasa pusingan ke-13 MotoGP yang akan berlangsung 9 September ini di Misano, Itali.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required