Sebelum ini, untuk pasaran Eropah, Toyota Corolla Hatchback dikenali sebagai Auris. Tetapi, semua itu akan berakhir; syarikat berkenaan telah umumkan, bermula tahun depan sebaik sahaja model berkenaan masuk pasaran, ia akan dikenali sebagai Corolla Hatchback juga. Sekadar rujukan, Auris berasal dari perkataan Latin “aurum”, yang bermaksud emas.

Keputusan untuk menamatkan penggunaan nama “Auris” adalah berikutan model baru yang akan menggunakan platform Toyota New Global Architecture (TNGA), sebagai ganti kepada tiga platform berbeza yang digunakan pada model generasi semasa ketika ini.

“Kejuruteraan dan falsafah rekaan TNGA memberikan dimensi pembangunan serba baru bagi model-model segmen C generasi seterusnya yang kami hasilkan,” ujar Presiden dan CEO Toyota Motor Eropah, Johan van Zyl.

Selain model hatchback, model akan datang dari versi sedan dan wagon bagi Corolla juga akan menggunakan nama yang sama. Versi wagon yang dikenali sebagai Corolla Touring Sports akan diperkenalkan di Paris Motor Show October nanti.

Bagi model sedan, masih belum didedahkan bila ia akan diperkenalkan, walaupun telah kelihatan banyak spyshot. Tidak kira versi yang mana, Corolla baru itu nanti semuanya turut akan ditawarkan pilihan teknologi hibrid.

Toyota juga menjelaskan, Corolla telah menjadi nama model paling laris di dunia, dengan 45 juta kenderaan terjual sejak pengenalannya pada 1966. Menggunakan nama itu untuk model-model akan datang tentunya akan memberikan manfaat.