Mercedes-AMG A45 generasi baharu akan terima lebih 400 hp, drift mode dan transmisi DCT 8-kelajuan

Mercedes-AMG A45 generasi baharu akan terima lebih 400 hp, drift mode dan transmisi DCT 8-kelajuan

Spy-Shots of Cars
This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature of 6500°K

Mercedes-AMG A45, sebuah hot-hatch yang tidak perlu dipertikaikan lagi tahap ‘gila’nya. Model sedia ada dari generasi W176 walaupun hanya dibekalkan dengan enjin berkapasiti 2.0 liter, namun suapan pengecas turbo standardnya yang sebesar pasu bunga membolehkan kereta berkenaan menjana 381 hp/475 Nm, seterusnya memberikan pecutan dari 0-100 km/j dalam masa hanya 4.2 saat.

Pada Paris Motor Show 2019 yang sedang berlangsung, model generasi baharu W177 telah diperkenalkan dalam versi berprestasi tinggi, namun ia bukanlah A 45, sebaliknya ialah ‘adik’nya Mercedes-AMG A 35 yang lebih mampu milik dibekalkan dengan enjin 2.0 liter turbo berkuasa 306 hp/400 Nm. Menurut boss AMG Tobias Moers, A 45 akan generasi baharu akan menyusul selepas ini dengan enjin yang lebih buas serta kelengkapan lain yang lebih maju, lapor CarAdvice.

“Kesemuanya. 45, 45 generasi seterusnya adalah cerita baharu sepenuhnya. Ia diberikan banyak penambahbaikkan termasuk casis, sistem pacuan empat-roda baharu, yang tidak sama dengan apa yang kamu tahu sekarang,” kata Moers. “Ya, ia klac berkembar lapan-kelajuan, A 35 adalah tujuh-kelajuan, 45 akan menerima lapan-kelajuan,” tegasnya dalam menjelaskan bahawa model generasi baharu itu akan menerima kotak gear klac berkembar DCT lapan-kelajuan berbanding tujuh pada model sebelumnya dan juga A 35 AMG.

Moers juga turut mengesahkan bahawa kereta berkenaan bakal menerima enjin yang berkuasa lebih 400 hp, menjadi aras baharu dalam kategori hot-hatch produksi.

Mercedes-AMG A45 generasi baharu akan terima lebih 400 hp, drift mode dan transmisi DCT 8-kelajuan

Spy-Shots of Cars
This image has been optimized for a calibrated screen with a Gamma of 2.2 and a colour temperature of 6500°K

Model generasi sedia ada diberikan sistem pacuan semua roda 4Matic yang berasaskan pacuan hadapan, dan dapat mengalirkan tork ke gandar belakang sebanyak 50% jika diperlukan. Tetapi untuk A 45 generasi baharu kelak, tork berkenaan dapat dialirkan dengan lebih banyak kebelakang sehingga membolehkan kereta ini menggelangsar dalam kawalan di selekoh.

“Casisnya berbanding hari ini…sukar untuk dipercayai. Kami mempunyai pelbagai suspensi dalam kereta tersebut dan ia adalah penambahbaikkan dalam setiap perspektif. Ia lebih selesa, lebih tegar dalam setiap arah, jadi kami laburkan banyak usaha dalam badan kereta tersebut. Banyak yang diperkukuhkan dan ia sangat sesuai. Okay…kamu boleh menggelangsar dengannya.” jelas Moers.

Teknologi tersebut berkemungkinan adalah sama seperti mod Drift pada Mercedes-AMG E 63, iaitu sistem kawalan komputer yang membolehkan pemandu yang tidak mahir dengan aksi drift turut boleh melakukannya dengan kelebihan tork gergasi yang dihasilkan oleh enjin.

Apabila ditanya bagaimana A45 baharu ini akan berinteraksi dengan pemandu, Moers menjelaskan bahawa sistem infotainmen Mercedes-Benz User Experience (MBUX) yang menggantikan sistem COMAND sedia ada akan memainkan peranan yang penting dalam memaparkan informasi dan memberikan pemandu untuk mengawal bacaan prestasi.

“Kami mempunyai ciri yang benar-benar cool. Lebih kepada emosi. Kami mempunyai skrin yang super sport khas yang secara peribadi saya menyumbangkan banyak usaha dalam merekabentuknya. Anda akan diberikan track pace dan segalanya dalam aplikasi tersebut.”

Pada model A 35 W177 yang telah diperkenalkan, fungsi istimewa AMG Track Pace pada sistem MBUX tersebut mampu untuk merekod lebih dari 80 data spesifik ketika kereta berkenaan dipandu di litar, termasuk rekod masa lap dan juga masa sektor dalam warna merah atau hijau. Ia berfungsi menerusi sistem GPS dan telah diberikan pra tetapan untuk litar Nürburgring atau Spa Francochamps.

Peta paparan boleh dipilih dalam bentuk 2D atau 3D dan dikemaskini secara dalam talian. Ia turut disertakan dengan pengajar maya menerusi sistem fungsi A.I MBUX yang memberikan anda panduan bagi mendapatkan masa lap yang lebih pantas.

GALERI: Spyshot Mercedes-AMG A 45 W177

GALERI: Mercedes-AMG A 35 W177

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required