Yamaha MT-15 muncul di Thailand – enjin VVA 155 cc

Yamaha MT-15 muncul di Thailand – enjin VVA 155 cc

Semasa perlumbaan MotoGP yang berlangsung di Buriram, Thailand hujung minggu lepas, Yamaha Thailand telah mempertontonkan sebuah model baru yang menggunakan nama MT-15. Walaupun kelihatan hampir sama seperti M-Slaz 150 yang sudah dijual di negara itu, MT-15 ini sebenarnya adalah berbeza.

Seperti yang anda boleh lihat melalui video yang didapati daripada Yamaha Society Thailand di bawah (bermula minit 24:20), MT-15 menggunakan gaya rekaan sama seperti model terbaru MT yang lain seperti MT-07, MT-09 dan MT-10 dan bentuk tempat duduknya juga berbeza jika dibandingkan dengan M-Slaz (satu unit, sementara pada M-Slaz terpisah dua).

Spesifikasi terperinci motosikal ini masih belum disiarkan oleh Yamaha Thailand, memandangkan ini cuma pra tonton awal, tapi kami menjangkakan ia menggunakan asas daripada model sports R15 kerana banyak bahagian yang kelihatan sama.

Ini termasuklah lengan ayun aluminium, klac jenis slipper dan assist, meter LCD negatif serta fork jenis upside down di hadapan. Namun yang lebih penting adalah enjin – MT-125 ini diberitahu menggunakan enjin 155 cc dengan sistem Variable Valve Actuation (VVA). Pada R15, enjin ini mampu menghasilkan kuasa 19.3 hp dan 15 Nm tork.

Mengambil kira model FZ150i sudah agak lama dalam pasaran Malaysia dan seperti sudah tiba waktu untuk penggantinya masuk, mungkinkah Malaysia akan menerima MT15 ini? Kalau betul, mungkin kita perlu menunggu waktu ia masuk ke pasaran Indonesia terlebih dahulu. Pendapat anda bagaimana?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • fufufu on Oct 09, 2018 at 6:07 am

    Malaysia market lack of lightweight motorcycle, not kapchais. Yamaha taking baby step by introducing R15, maybe end of the year MT 15?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Mdhamidon bin ahmad on Oct 09, 2018 at 5:28 pm

    Why Malaysia always late and last?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required