Semasa perlumbaan MotoGP yang berlangsung di Buriram, Thailand hujung minggu lepas, Yamaha Thailand telah mempertontonkan sebuah model baru yang menggunakan nama MT-15. Walaupun kelihatan hampir sama seperti M-Slaz 150 yang sudah dijual di negara itu, MT-15 ini sebenarnya adalah berbeza.

Seperti yang anda boleh lihat melalui video yang didapati daripada Yamaha Society Thailand di bawah (bermula minit 24:20), MT-15 menggunakan gaya rekaan sama seperti model terbaru MT yang lain seperti MT-07, MT-09 dan MT-10 dan bentuk tempat duduknya juga berbeza jika dibandingkan dengan M-Slaz (satu unit, sementara pada M-Slaz terpisah dua).

Spesifikasi terperinci motosikal ini masih belum disiarkan oleh Yamaha Thailand, memandangkan ini cuma pra tonton awal, tapi kami menjangkakan ia menggunakan asas daripada model sports R15 kerana banyak bahagian yang kelihatan sama.

Ini termasuklah lengan ayun aluminium, klac jenis slipper dan assist, meter LCD negatif serta fork jenis upside down di hadapan. Namun yang lebih penting adalah enjin – MT-125 ini diberitahu menggunakan enjin 155 cc dengan sistem Variable Valve Actuation (VVA). Pada R15, enjin ini mampu menghasilkan kuasa 19.3 hp dan 15 Nm tork.

Mengambil kira model FZ150i sudah agak lama dalam pasaran Malaysia dan seperti sudah tiba waktu untuk penggantinya masuk, mungkinkah Malaysia akan menerima MT15 ini? Kalau betul, mungkin kita perlu menunggu waktu ia masuk ke pasaran Indonesia terlebih dahulu. Pendapat anda bagaimana?