Mazda 3 2019 – imej illustrasi luar dan dalam tersebar

Mazda 3 2019 – imej illustrasi luar dan dalam tersebar

Mazda 3 generasi berikutnya dikhabarkan bakal membuat kemunculan sulungnya di Los Angeles Auto Show Disember ini, namun portal Carscoops sudahpun memperolehi berberapa illustrasi model berkenaan dan menyiarkannya di laman mereka.

Illustrasi tersebut berkemungkinan adalah dari buku manual pemilik, brosur ataupun katalog alat ganti, dan ia memaparkan imej lengkap rekaan bahagian luaran dan dalaman. Mazda 3 2019 ini nampaknya menampilkan banyak ciri yang diambil dari model Kai Concept yang muncul pada Tokyo Motor Show tahun lalu.

Muka Mazda 3 terbaharu ini hampir seiras dengan Mazda 6 facelift, diberikan gril hadapan dengan kemasan keliling yang tebal, serta lampu hadapan yang lebih tirus. Penutup bonet hadapan pula tidak dilunjurkan terus hingga ke gril dan lampu hadapan, sebaliknya dianjak kebelakang sedikit, seperti Mercedes-Benz A-Class generasi baharu.

Model generasi berikutnya tersebut masih mengekalkan bentuk asas Mazda 3 sedia ada jika dilihat dari sisi – menampilkan bonet hadapan yang panjang dan bahagian belakang yang pendek. Di belakang pula, lampu tirus ‘two-piece’ masih kekal, namun dia diberikan grafik dua gelang di dalamnya seperti pada model konsep Kai. Kedudukan nombor pendaftaran pula dipindahkan ke bahagian bampar.

Papan pemuka baharu diberikan pada bahagian kabin dengan paparan instrumen (berkemungkinan dari jenis digital) diapit oleh liang penghawa dingin, manakala suis kawalan dan juga liang udara untuk penumpang terletak pada tingkat tengah. Skrin infotaimen pula kini diletakkan berdiri pada bahagian tengah atas.

Mazda 3 2019 ini bukan sekadar berubah dari segi rupa. Menurut Mazda, mereka akan membekalkan pelbagai perubahan teknologi menerusi model berkenaan, terutamanya penggunaan enjin petrol SkyActiv-X, iaitu enjin dengan gabungan teknologi sistem nyalaan pencucuhan dengan sistem nyalaan mampatan seperti enjin diesel bagi memberikan kadar efisien yang lebih tinggi. Ia juga dibina berasaskan platform baharu yang lebih tegar, namun sistem suspensi multilink di belakang akan digantikan dengan torsion beam yang didakwa akan meningkatkan keselesaan dan pengendalian.

GALERI: Mazda Kai Concept di Tokyo Motor Show 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required