SPYSHOT: Mazda 3 serba baharu – luaran dan dalaman didedahkan, inspirasi sentuhan rekaan Kai concept

SPYSHOT: Mazda 3 serba baharu – luaran dan dalaman didedahkan, inspirasi sentuhan rekaan Kai concept

Nampaknya kita tak perlu tunggu sehingga Los Angeles Auto Show untuk mengetahui lebih banyak informasi mengenai generasi baharu Mazda 3. Baru-baru ini jurufoto spy kami berjaya merakamkan kelibat hatchback ini, lengkap dengan imej luaran yang nampak gayanya telah bersedia untuk diproduksi.

Jika anda merupakan peminat Kai Concept, mesti ada gembira apabila mengetahu Mazda menerapkan suntikan yang menyamai bagi sentuhan terakhir model Mazda 3 ini. Berdasarkan foto ini, banyak ciri daripada model konsep diterapkan pada model produksi, namun ada juga yang dilakukan sedikit semakan.

Sudut hadapan kereta ini menampilkan gril yang lebih besar berbanding model sedia ada, dengan bonet yang melunjur ke bawah umpama gaya pada Kai. Lain-lain ciri yang dikongsikan ialah lampu utama yang lebih tajam, sedikit kecil berbanding model generasi ketiga.

Secara profil, Mazda 3 baharu ini boleh dikatakan sangat menyamai Kai, termasuk dengan rekaan roda jejari-berkembar lima dan juga kedudukan spoiler belakang. Walau bagaimana pun, balutan penyamaran pada bahagian badan menyukarkan untuk menetukan adakah panel badan dari model konsep akan diterjemahkan ke versi produksi.

SPYSHOT: Mazda 3 serba baharu – luaran dan dalaman didedahkan, inspirasi sentuhan rekaan Kai concept

Pada Kai, rekaannya telah menciptakan peralihan antara lampu dan bayang tanpa menghadirkan garisan karakter, dan efek tersebut juga digunapakai pada Vision Coupe – satu lagi model konsep yang dipertontonkan sebagai fasa kedua rekaan Kodo oleh Mazda.

Pada bahagian belakangnya, elemen diffuser atau corong yang terlebih besar yang kelihatan di bahagian bawah Kai telah disingkirkan pada model produksi Mazda 3, dan ia didatangkan dengan bahagian yang lebih relevan untuk meletakkan pemegang plat nombor. Lampu belakang bulat dikekalkan tetapi dibentuk lebih konvensional, walaupun “bump” di bulatan luar telah terbalik.

Kabin Mazda 3 baharu, juga banyak diterjemahkan daripada Kai dan kelihatan menyamai dengan ilustrasi yang penah dibocorkan sebelum ini. Dari tempat duduk pemandu, lengkap dengan rekaan roda stereng baharu dan kluster instrumen tiga-seksyen turut dikembalikan yang satu di tengahnya adalah skrin digital yang disambung pada dail analog.

SPYSHOT: Mazda 3 serba baharu – luaran dan dalaman didedahkan, inspirasi sentuhan rekaan Kai concept

Kawalan pada kawalan suhu pula kelihatan minimalis dan skrin digital yang ditampilkan di tengah papan pemula, sebaris dengan corong bagi penumpang terletak di sisi. Di atas skrin paparan, kelihatan sistem infotainmen MZD Connect.

Sama seperti konsep, bahagian hadapan turut dipisahkan oleh konsol tengah, di mana perumah bagi kawalan untuk sistem infotainmen, dan apa yang dilihat kemungkinan kotak gear manual enam-kelajuan.

Seperti yang pernah disebut sebelum ini, Mazda 3 akan dijanakan oleh enjin penyalaan mampatan SkyActiv-X. Model segmen-C ini juga merupakan yang pertama menerima SkyActiv-Vehicle Architecture generasi akan datang.

Kita akan mengetahui lebih banyak perincian lengkap mengenainya apabila ia diperkenalkan di peringkat global di Los Angeles dalam masa beberapa minggu akan datang.

GALERI: Mazda Kai Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required