Nampaknya Toyota bersungguh benar untuk muncul semula dalam perlumbaan-perlumbaan GT menerusi kereta sport baharu mereka, Toyota GR Supra A90 – tahun lalu model ini muncul dalam bentuk Gazoo Racing Concept, kemudian awal tahun ini di Tokyo Auto Salon 2019 versi GR Supra Super GT pula didedahkan, dan kini di Geneva Motor Show 2019 versi GT4 Concept membuat kemunculan sulung.

Seperti namanya, jentera ini dihasilkan berpandukan undang-undang perlumbaan GT4 FIA – menampilkan ciri-ciri kereta lumba lebih mampu milik dan mudah untuk diakses oleh pasukan-pasukan persendirian.

Jadi, modifikasi yang ditampilkan pada kereta ini secara umumnya adalah lebih ringkas berbanding kereta-kereta dalam kelas FIA GT3. Untuk aspek aerodinamik, ia menerima diffuser udara pada bampar hadapan dan juga sayap GT di belakang bagi memperbaiki aliran udara di sekeliling casis, mengurangkan seretan udara dan menambah lagi jumlah downforce.

Apa yang menarik menurut Toyota komponen-komponen ini tidak dihasilkan dari bahan gentian karbon, sebaliknya menggunakan sumber semula jadi seperti gentian hemp dan flaks yang lebih mesra alam.

Toyota juga mendakwa bahawa sistem suspensi masih lagi seiras dengan sistem pada Supra versi jalan raya, menampilkan topang McPherson di hadapan dan multilink di belakang. Namun komponen-komponen seperti spring, penyerap hentak dan bar anti-oleng telah diganti dengan perlalatan khas untuk perlumbaan.

Rim asal juga telah digantikan dengan set rim perlumbaan lebih ringan dari OZ, dan untuk memberhentikan kereta lumba ini dengan lebih efektif, set brek asal diganti dengan peralatan berprestasi tinggi dari Brembo.

Enjin 3.0 liter enam-silinder turbo juga masih lagi ditempatnya, cuma kotak komputernya telah diganti dengan unit yang direka khas untuk perlumbaan sebenar. Selain itu, sistem pendawaian, syaf pemacu dan juga LSD juga diganti dengan komponen yang dibina bagi tujuan untuk berlumba.

Kabin Supra ini masih dihuni papan pemuka standard, dipadankan dengan roda stereng dan tempat duduk perlumbaan OMP. Sebahagian karpet lantai telah dibuang, dan seperti kereta lumba sebenar lain, ia menerima set roll cage penuh dan pemadam api spesifikasi FIA serta tangki minyak khas untuk perlumbaan yang mudah untuk diisi semula secara lebih cepat.

Walaupu kelihatan sudah boleh diproduksi untuk dijual kepada pasukan-pasukan lumba, Toyota sebenarnya masih belum membuka jualan untuk kereta lumba ini dan ia hanyalah sebagai prebiu. Menurut jenama tersebut, mereka masih lagi menilai minat yang ditunjukkan oleh pelanggan yang berpotensi sebelum membina model produksi sebenar pada masa akan datang.